فارض نت اخی جهان

ADS
نويسنده : قدیر پیری سه‌شنبه ٢٧ بهمن ۱۳٩٤, ۱٠:۱٤ ‎ب.ظ

ویژگی های خاص این نسخه به شرح ذیل می باشد:

* علامت گذاری حروف و کلمات در کتاب نهج البلاغه :

به منظــور ایجاد سهولت در قرائت متن نهج البلاغه برای عمـــوم مردم، در این نسخه – مطابق شیــوه علامت گذاری مصاحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران – از علائم و حرکات غیر ضروری که باعث شلوغی خط و ایجاد مشکل در خواندن می شود، استفاده نشده است.

 


* استفاده از قلم رایانه ای نسخ عربی در کتاب نهج البلاغه :

در میان قلم ها و خطوط موجود، قلم رایانه ای نسخ عربی که توسط کارشناسان واحد رایانه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده از خوانایی و چشم نوازی خاصی برخوردار است؛ لذا در متن عربی نهج البلاغه از فونت مذکور استفاده شده است.

* ویرایش علامت های نقطه ویرگول در کتاب نهج البلاغه :

از آنجا که وجود علائم نقطه ویرگول سبب صحیح خواندن عبارات نهج البلاغه می شود و علاوه بر آن، تأثیر به سزایی در القای معنای صحیح عبارات دارد، در این نسخه، علائم مذکور بازنگری و یکسان سازی شده است.

* استفاده از ترجمه روان مرحوم استاد محمد دشتی در کتاب نهج البلاغه :

از ویژگی های مهم این ترجمه به موارد زیر می توان اشاره نمود:

– رعایت سادگی و روانی عبارات در ترجمه، به گونه ای که برای عموم مردم قابل فهم باشد.

– آوردن شأن نزول خطب و نامه ها

– معرفی مخاطب های امام در میان عبارات

– نام گذاری خطب و نامه ها بر اساس محتوای آنها

– تصاویری از صفحات داخلی این کتاب شریف: (کلیک نمائید)

جهت مشاهده و دریافت فایل های (pdf) این کتاب نهج البلاغه ، بر روی گزینه های زیر کلیک نمائید:

– دریافت فایل (PDF) فهرست و مقدمه سید رضی: دانلود (۵۰۰Kb)

– دریافت فایل (PDF) متن عربی نهج البلاغه: دانلود (۴.۴۵M)–دانلود ازمگا

– دریافت فایل (PDF) متن ترجمه نهج البلاغه: دانلود (۲.۳۹M)–دانلود از مگا

 

دانلودهای مرتبط:

کتاب شریف «مفاتیح الجنان» با شیوه اعراب گذاری کم علامت (دریافت فایل های pdf)

کتاب شریف “صحیفه سجادیه” با ویژگی های ممتاز (دریافت فایل های pdf)

 

دانلود کتاب «مفاتیح الجنان» با شیوه اعراب گذاری کم علامت(فایل pdf)

انتشارات مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، با بهره­ گیری از دانش و تجربه اساتید گرانقــدر، اقــدام به تهیه نسخــه ­ای از کتاب ارزشمنــــد«مفاتیح الجنان» نموده است که در عین محافظت از مطالب و محتوای اولیه، دارای ویژگی­های ممتازی می​باشد.

ویژگی­های نگارشی کتاب مفاتیح الجنان :

در تعیین متن مفاتیـــح الجنان به نسخـــه ­های متعــــدد موجــــود از آن، از جمله نسخه­ای به خط مرحــوم طاهــر خوشنویس و تصحیـــح دست­نویس مرحــوم حاج شیخ عباس قمـــی مراجعـــه شد؛ اما متن این  کتاب مفاتیح الجنان در اغلب مــوارد با نسخه چــاپ شده در سال ۱۳۸۸ توســط انتشارات «دار العرفان» مطابقت دارد.

 

با توجه به اختلاف نسخه­ های  کتاب مفاتیح الجنان در مورد برخی از کلمات یا عبارات ادعیه، زیارات و…، این موارد به دو شکل نشان داده شده است:

۱ـ  کلمات یا عباراتی که داخل پرانتز و به صورت کمرنگ نوشته شده: در اینگونه موارد باید عبارت داخل پرانتز، یا عبارت قبل از آن خوانده شود و خواندن هر دو عبارت، صحیح نمی­باشد؛ مانند: «طَلَبَ ثاری (ثارِکُم)».

۲ـ  کلمات یا عباراتی که داخل قلاب نوشته شده: اینگونه کلمات یا عبارات می­تواند در ادامه عبارات قبل از خود خوانده شود؛ مانند: «وَ سَلَّمَ تَسلیماً [کَثیراً]»

 

به منظور تدوین اصول و مبانی نگارشی متن مفاتیح الجنان، شورای علمی مرکز طبع و نشر قرآن کریم، پس از برگزاری جلسات متعدد، شیوه ­نامه ­ای را در سه بخش «علامت­های نقطه ­ویرگول»، «علامت­گذاری حروف و کلمات» و «املای کلمات» تنظیم نمود که برخی از موارد قابل ذکر آن به شرح زیر است:

 

* علامت­های نقطه ­ویرگول: از آنجا که وجود علایم نقطه­ ویرگول، سبب صحیح خواندن عبارات ادعیه، زیارات، مناجات­ها و سایر اذکار  کتاب مفاتیح الجنان می­شود و علاوه بر آن، تأثیر به­سزایی در القای معنای صحیح عبارات ادعیه، زیارات و … دارد. در این نسخه از مفاتیح الجنان ـ برای نخستین بار و با بهره­گیری از منابع معتبر و کتب املای عربی ـ از این علایم  به صورت کاملاً علمی استفاده شده است. این علامت­ها عبارتند از:

– نقطه ←   .

– نقطه ویرگول ←   ؛

– ویرگول ←   ،

– دو نقطه ←   :

– سه نقطه ←  …

– علامت سؤال ←   ؟

– علامت سؤال انکاری ←  ؟!

– علامت تعجب ←  !

– گیومه ←  «     »

– پرانتز ←  (   )

– پرانتز گل­دار

– قلاب ←  [   ]

– خط فاصله ←  ــ

* علامت­گذاری حروف و کلمات: به منظور ایجاد سهولت در قرائت متن ادعیه برای عموم مردم، در این نسخه از  کتاب مفاتیح الجنان ـ مطابق با شیوه علامت­گذاری مصاحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران ـ از علایم و حرکات غیر ضروری که باعث شلوغی خط و ایجاد مشکل در خواندن می­شود، استفاده نشده است؛ مهم­ترین این موارد عبارت­اند از:

– عدم استفاده از علایم همراه صداهای کشیده؛ مانند: «اَعوذُ بِرِضاکَ»

– حذف علامت سکون؛ مانند: «وَاجعَلنا»

– استفاده از حــرکات ریز برای همـــزه­های وصل بعـــد از علایم نگارشی، به منظـــور تشخیص حـــرکت آن هنگام شــروع؛ مانند: «یا عَظیمُ تُرجی لِکُلِّ عَظیمٍ، اغفِرلِیَ العَظیمَ»، «… وَالفائِزینَ بِجَنَّتِکَ، اَّلنّاجینَ بِرَحمَتِکَ »

 

* املای کلمات: در نگارش متن ادعیه، با مبنا قرار دادن کتب معاصر و معتبر املای عربی، سعی شده است کتابت کلمات، مطابق با جدیدترین قواعد املاء صورت پذیرد. در این خصوص به منابعی همچون «المفصّل فی الاملاء العربی» تألیف ناصف یمین و «الواضح فی­الإملاء العربی» محمد زرقان الفرح مراجعه شده است. ویژگی­های دیگر این نسخه از مفاتیح الجنان عبارت­اند از:

– استفاده از فونت رایانه­ای نسخ عربی که توسط کارشناسان مرکز طبع و نشر قرآن کریم ساخته شده است.

– نگارش توضیحات مربوط به ادعیه و زیارات با خط درشت، برای توجه بیشتر به مطالب و محتوای ارزشمند آن.

– تقدیم فضائل سوره­ها بر متن سوره­ها در ابتدای مفاتیح.

– تقدیم دعای روز شنبه در دعاهای ایام هفته.

– تنظیم ادعیه و اعمال شب­های ماه مبارک رمضان به ترتیب زمان آنها.

– درج بخش «باقیات الصالحات» در انتهای مفاتیح به جای حاشیه صفحات.

ترجمـه کتاب مفاتیح الجنان :

ترجمه به کار رفته در این نسخه از مفاتیح الجنان اثر محقق اندیشمند، استاد حسین انصاریان است که با خلوص نیت و به منظور ترویج فرهنگ غنی اهل بیت (ع) آن را در اختیار مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران قرار داده ­اند.

ضمناً متون فارسی و توضیحات مربوط به ادعیه و زیارات توسط ایشان به قلمی روان و با نگارش امروزی ـ با اخذ اجازه از فرزند مرحوم مؤلف ـ بازنویسی شده است. در همین جا از جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان، تشکر می شود و از خوانندگان محترم  کتاب مفاتیح الجنان نیز تقاضا داریم که ایشان را از دعای خیر خویش بهره­مند نمایند.

 

مرکز طبع و نشر قرآن بر خود لازم می­داند تا از زحمات اساتید بزرگوار آقایان عبدالرسول عبایی و ابوالفضل علّامی ـ که عهده­ دار تحقیق و درج علایم نگارشی  کتاب مفاتیح الجنان ، نظارت بر صحّت املای کلمات و اشراف علمی بر متن این اثر بوده ­اند ـ تشکر و سپاسگزاری ­نماید.

جهت دریافت فایل الکترونیکی (PDF) این  کتاب مفاتیح الجنان ، ابتدا «فهرست» زیر را دانلود و سپس صفحات مربوطه را دریافت نمائید.

– تصاویری از صفحات داخلی این  کتاب مفاتیح الجنان : (کلیک نمائید)

 

جهت دریافت فایل الکترونیکی (PDF) این کتاب شریف، ابتدا «فهرست» زیر را دانلود و سپس صفحات مربوطه را دریافت نمائید.

دریافت فهرست کتاب مفاتیح الجنان: (دانلود) | حجم: ۵.۳۲M

 

صفحه ۰۰۰۱ تا ۰۰۵۰ = (دانلود) | حجم: ۳۰M صفحه ۰۰۵۱ تا ۰۱۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۴M
صفحه ۰۱۰۱ تا ۰۱۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۵M صفحه ۰۱۵۱ تا ۰۲۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۹M
صفحه ۰۲۰۱ تا ۰۲۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۶M صفحه ۰۲۵۱ تا ۰۳۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۸M
صفحه ۰۳۰۱ تا ۰۳۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M صفحه ۰۳۵۱ تا ۰۴۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۴M
صفحه ۰۴۰۱ تا ۰۴۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۲M صفحه ۰۴۵۱ تا ۰۵۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۹M
صفحه ۰۵۰۱ تا ۰۵۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۹M صفحه ۰۵۵۱ تا ۰۶۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۶M
صفحه ۰۶۰۱ تا ۰۶۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۴M صفحه ۰۶۵۱ تا ۰۷۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M
صفحه ۰۷۰۱ تا ۰۷۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۰M صفحه ۰۷۵۱ تا ۰۸۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۳M
صفحه ۰۸۰۱ تا ۰۸۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۵M صفحه ۰۸۵۱ تا ۰۹۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۵M
صفحه ۰۹۰۱ تا ۰۹۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۹M صفحه ۰۹۵۱ تا ۱۰۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۴M
صفحه ۱۰۰۱ تا ۱۰۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M صفحه ۱۰۵۱ تا ۱۱۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M
صفحه ۱۱۰۱ تا ۱۱۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۶M صفحه ۱۱۵۱ تا ۱۲۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۶M
صفحه ۱۲۰۱ تا ۱۲۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۴M صفحه ۱۲۵۱ تا ۱۳۰۰ = (دانلود) | حجم: ۳۰M
صفحه ۱۳۰۱ تا ۱۳۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M صفحه ۱۳۵۱ تا ۱۴۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۸M
صفحه ۱۴۰۱ تا ۱۴۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M صفحه ۱۴۵۱ تا ۱۵۰۰ = (دانلود) | حجم: ۱۹M
صفحه ۱۵۰۱ تا ۱۵۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۲M صفحه ۱۵۵۱ تا ۱۶۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۰M
صفحه ۱۶۰۱ تا ۱۶۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۰M صفحه ۱۶۵۱ تا ۱۷۰۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M
صفحه ۱۷۰۱ تا ۱۷۵۰ = (دانلود) | حجم: ۲۷M صفحه ۱۷۵۱ تا ۱۸۲۰ = (دانلود) | حجم: ۳۴M

 

 

دانلود کتاب شریف ” صحیفه سجادیه “با ویژگی‌های ممتاز(فایل pdf)

مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران، با هدف ترویج معارف حیات بخش اهل بیت (علیهم السلام) و همچنین یکسان سازی شیوه علامت گذاری متون دینی با مصاحف شریف، مبادرت به تهیه و عرضه کتاب شریف « صحیفه سجادیه » به شیوه نگارش کم علامت نموده است.

در این کتاب علاوه بر نگارش کلمات بر اساس املای روز عربی، علامت گذاری به صورت هماهنگ با مصحف شریف و به شیوه ی کم علامت صورت گرفته که خواندن کلمات برای عموم مردم آسان تر شده است.

لازم به ذکر است پیش از این کتاب شریف « مفاتیح الجنان » و « نهج البلاغه » نیز به همین شیوه، توسط محققان مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده بود.

ویژگی های خاص این نسخه به شرح ذیل می باشد:

* نگارش کلمات:

نگارش کلمات در این کتاب شریف بر اساس املای روز عربی صورت گرفته و در مواردی که در نگارش یک کلمه اختلاف نظری باشد، بر اساس شیوه رایج تر عمل شده است.

 * ویرایش علامت های نقطه ویرگول:

از آنجا که وجود علائم نقطه ویرگول سبب صحیح خواندن عبارات صحیفه سجادیه می شود و علاوه بر آن، تأثیر به سزایی در القای معنای صحیح عبارات دارد، در این نسخه، علائم مذکور بازنگری و یکسان سازی شده است. ضمن آنکه برای هر فراز از دعا ها، شماره ای منظور شده که تطبیق دادن این شماره با شماره مندرج در ترجمه، به یافتن ترجمه هر عبارت کمک می کند.

شایان ذکر است که هر چند فراز که از لحاظ لفظی و معنوی به هم مرتبط می باشد نیز در یک پاراگراف قرار گرفته است.

* علامت گذاری حروف و کلمات:

به منظــور ایجاد سهولت در قرائت متن صحیفه سجادیه برای عمـــوم مردم، در این نسخه – مطابق شیــوه علامت گذاری مصاحف مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران – از علائم و حرکات غیر ضروری که باعث شلوغی خط و ایجاد مشکل در خواندن می شود، استفاده نشده است.

* استفاده از قلم رایانه ای نسخ عربی:

در میان قلم ها و خطوط موجود، قلم رایانه ای نسخ عربی – که نسخه اخیر آن توسط کارشناسان واحد رایانه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران تهیه شده – از خوانایی و چشم نوازی خاصی برخوردار است؛ لذا در متن عربی صحیفه سجادیه از فونت مذکور استفاده شده است.

* ترجمـه:

ترجمه به کار رفته در این نسخه از صحیفه سجادیه – که به صورت زیر نویس حروف چینی شده می باشد – اثر محقق اندیشمند، استاد حسین انصاریان است که با خلوص نیت و به منظور ترویج فرهنگ غنی اهل بیت (ع) آن را در اختیار مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران قرار داده­اند. در همین جا از جناب حجت الاسلام و المسلمین استاد حسین انصاریان، تشکر می شود و از خوانندگان محترم نیز تقاضا داریم که ایشان را از دعای خیر خویش بهره­مند نمایند.

* صحت نگارش و علامت گذاری کلمات:

از دیگر ویژگی های بارز این کتاب شریف، می توان به صحت نگارش و اعراب گذاری کلمات اشاره نمود، که حاصل بازبینی ها و تصحیح های مکرر، توسط برجسته ترین مصححان این مرکز می باشد؛ و این دقت بکار رفته در تولید این اثر می تواند الگوی مناسبی برای کاتبان و ناشران متون دینی باشد.

مرکز طبع و نشر قرآن بر خود لازم می­داند تا از زحمات اساتید بزرگوار آقایان عبدالرسول عبایی و ابوالفضل علّامی ـ که عهده­دار تحقیق و درج علایم نگارشی، نظارت بر صحّت املای کلمات و اشراف علمی بر متن این اثر بوده­اند ـ تشکر و سپاسگزاری ­نماید.

همچنین از اعضای محترم شورای علمی مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران و نیز همکاران واحدهای تحقیق و پژوهش، آماده­سازی، تصحیح، فنی و رایانه، هنری و انتشارات تشکر می شود که با تلاش بی­وقفه و همکاری صمیمانه در تهیه این اثر کوشیده­اند.

ان شاء الله مجموعه این تلاش­ها که در جهت ترویج معارف اهل بیت (علیهم السلام) صورت گرفته است، مورد رضایت حضرت حق قرار گیرد و خوانندگان عزیز و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت (علیهم السلام)، محققان و مترجم محترم و همه دست­اندرکاران تهیه این اثر را از دعا و طلب مغفرت فراموش ننمایند

 

** جهت مشاهده و دریافت فایل (pdf) این کتاب شریف، کلیک نمائید: دانلود (۲.۸۱M) دانلود از سرورهای تبیان

 

 

نهج‌البلاغه - خطبه ها


[1] و من خطبة له ع یذکر فیها ابتداء خلق السماء و الأرض و خلق آدم و فیها ذکر الحج و تحتوی على حمد الله و خلق العالم و خلق الملائکة و اختیار الأنبیاء و مبعث النبی و القرآن و الأحکام الشرعیة
[2] و من خطبة له ع بعد انصرافه من صفین و فیها حال الناس قبل البعثة و صفة آل النبی ثم صفة قوم آخرین[3] و من خطبة له ع و هی المعروفة بالشقشقیة و تشتمل على الشکوى من أمر الخلافة ثم ترجیح صبره عنها ثم مبایعة الناس له[4] و من خطبة له ع و هی من أفصح کلامه علیه السلام و فیها یعظ الناس و یهدیهم من ضلالتهم و یقال إنه خطبها بعد قتل طلحة و الزبیر[5] و من خطبة له ع لما قبض رسول الله ص و خاطبه العباس و أبو سفیان بن حرب فی أن یبایعا له بالخلافة و ذلک بعد أن تمت البیعة لأبی بکر فی السقیفة و فیها ینهى عن الفتنة و یبین عن خلقه و علمه النهی عن الفتنة[6] و من کلام له ع لما أشیر علیه بألا یتبع طلحة و الزبیر و لا یرصد لهما القتال و فیه یبین عن صفته بأنه علیه السلام لا یخدع[7] و من خطبة له ع یذم فیها أتباع الشیطان[8] و من کلام له ع یعنی به الزبیر فی حال اقتضت ذلک و یدعوه للدخول فی البیعة ثانیة[9] و من کلام له ع فی صفته و صفة خصومه و یقال إنها فی أصحاب الجمل[10] و من خطبة له ع یرید الشیطان أو یکنی به عن قوم[11] و من کلام له ع لابنه محمد ابن الحنفیة لما أعطاه الرایة یوم الجمل[12] و من کلام له ع لما أظفره الله بأصحاب الجمل[13] و من کلام له ع فی ذم أهل البصرة بعد وقعة الجمل[14] و من کلام له ع فی مثل ذلک[15] و من کلام له ع فیما رده على المسلمین من قطائع عثمان رضی الله عنه[16] و من کلام له ع لما بویع فی المدینة و فیها یخبر الناس بعلمه بما تئول إلیه أحوالهم و فیها یقسمهم إلى أقسام[17] و من کلام له ع فی صفة من یتصدى للحکم بین الأمة و لیس لذلک بأهل و فیها أبغض الخلائق إلى[18] و من کلام له ع فی ذم اختلاف العلماء فی الفتیا و فیه یذم أهل الرأی و یکل أمر الحکم فی أمور الدین للقرآن ذم أهل الرأی[19] و من کلام له ع قاله للأشعث بن قیس و هو على منبر الکوفة یخطب فمضى فی بعض کلامه شی‏ء اعترضه الأشعث فیه فقال یا أمیر المؤمنین هذه علیک لا لک فخفض علیه السلام إلیه بصره ثم قال[20] و من کلام له ع و فیه ینفر من الغفلة و ینبه إلى الفرار[21] و من خطبة له ع و هی کلمة جامعة للعظة و الحکمة[22] و من خطبة له ع حین بلغه خبر الناکثین ببیعته و فیها یذم عملهم و یلزمهم دم عثمان و یتهددهم بالحرب ذم الناکثین[23] و من خطبة له ع و تشتمل على تهذیب الفقراء بالزهد و تأدیب الأغنیاء بالشفقة تهذیب الفقراء[24] و من خطبة له ع و هی کلمة جامعة له فیها تسویغ قتال المخالف و الدعوة إلى طاعة[25] و من خطبة له ع و قد تواترت علیه الأخبار باستیلاء أصحاب معاویة على البلاد و قدم علیه عاملاه على الیمن و هما عبید الله بن عباس و سعید بن نمران لما غلب علیهما بسر بن أبی أرطاة فقام ع على المنبر ضجرا بتثاقل أصحابه عن الجهاد و مخالفتهم له فی الرأی فقال[26] و من خطبة له ع و فیها یصف العرب قبل البعثة ثم یصف حاله قبل البیعة له العرب قبل البعثة[27] و من خطبة له ع و قد قالها یستنهض بها الناس حین ورد خبر غزو الأنبار بجیش معاویة فلم ینهضوا و فیها یذکر فضل الجهاد و یستنهض الناس و یذکر علمه بالحرب و یلقی علیهم التبعة لعدم طاعته فضل الجهاد[28] و من خطبة له ع و هو فصل من الخطبة التی أولها الحمد[29] و من خطبة له ع بعد غارة الضحاک بن قیس صاحب معاویة على[30] و من کلام له ع فی معنى قتل عثمان و هو حکم له على عثمان و علیه و على الناس بما فعلوا و براءة له من دمه[31] و من کلام له ع لما أنفذ عبد الله بن عباس إلى الزبیر یستفیئه إلى طاعته قبل حرب الجمل[32] و من خطبة له ع و فیها یصف زمانه بالجور و یقسم الناس فیه خمسة أصناف ثم یزهد فی الدنیا معنى جور الزمان[33] و من خطبة له ع عند خروجه لقتال أهل البصرة و فیها حکمة مبعث الرسل ثم یذکر فضله و یذم الخارجین[34] و من خطبة له ع فی استنفار الناس إلى أهل الشام بعد فراغه من أمر الخوارج و فیها یتأفف بالناس و ینصح لهم بطریق السداد[35] و من خطبة له ع بعد التحکیم و ما بلغه من أمر الحکمین و فیها حمد[36] و من خطبة له ع فی تخویف أهل النهروان[37] و من کلام له ع یجری مجرى الخطبة و فیه یذکر فضائله علیه السلام قاله بعد وقعة النهروان[38] و من کلام له ع و فیها علة تسمیة الشبهة شبهة ثم بیان حال الناس فیها[39] و من خطبة له ع خطبها عند علمه بغزوة النعمان بن بشیر صاحب معاویة لعین التمر و فیها یبدی عذره و یستنهض الناس لنصرته[40] و من کلام له ع فی الخوارج لما سمع قولهم لا حکم إلا لله[41] و من خطبة له ع و فیها ینهى عن الغدر و یحذر منه[42] و من کلام له ع و فیه یحذر من اتباع الهوى و طول الأمل فی الدنیا[43] و من کلام له ع و قد أشار علیه أصحابه بالاستعداد لحرب أهل الشام بعد إرساله جریر بن عبد الله البجلی إلى معاویة و لم ینزل معاویة على بیعته[44] و من کلام له ع لما هرب مصقلة بن هبیرة الشیبانی إلى معاویة و کان قد ابتاع سبی بنی ناجیة من عامل أمیر المؤمنین علیه السلام و أعتقهم فلما طالبه بالمال خاس به و هرب إلى الشام[45] و من خطبة له ع و هو بعض خطبة طویلة خطبها یوم الفطر و فیها یحمد الله و یذم الدنیا حمد الله[46] و من کلام له ع عند عزمه على المسیر إلى الشام و هو دعاء دعا به ربه عند وضع رجله فی الرکاب[47] و من کلام له ع فی ذکر الکوفة[48] و من خطبة له ع عند المسیر إلى الشام قیل إنه خطب بها و هو بالنخیلة خارجا من الکوفة إلى صفین[49] و من کلام له ع و فیه جملة من صفات الربوبیة و العلم الإلهی[50] و من کلام له ع و فیه بیان لما یخرب العالم به من الفتن و بیان هذه الفتن[51] و من خطبة له ع لما غلب أصحاب معاویة أصحابه ع على شریعة الفرات بصفین و منعوهم الماء[52] و من خطبة له ع و هی فی التزهید فی الدنیا و ثواب الله للزاهد و نعم الله على الخالق التزهید فی الدنیا[53] فی ذکرى یوم النحر و صفة الأضحیة[54] و من خطبة له ع و فیها یصف أصحابه بصفین حین طال منعهم له من قتال أهل الشام[55] و من کلام له ع و قد استبطأ أصحابه إذنه لهم فی القتال بصفین[56] و من کلام له ع یصف أصحاب رسول الله و ذلک یوم صفین حین أمر الناس بالصلح[57] و من کلام له ع فی صفة رجل مذموم ثم فی فضله هو ع[58] و من کلام له ع کلم به الخوارج حین اعتزلوا الحکومة و تنادوا أن لا حکم إلا لله[59] و قال ع لما عزم على حرب الخوارج و قیل له إن القوم عبروا جسر النهروان[60] و قال ع لما قتل الخوارج فقیل له یا أمیر المؤمنین هلک القوم بأجمعهم[61] و قال ع[62] و من کلام له ع لما خوف من الغیلة[63] و من خطبة له ع یحذر من فتنة الدنیا[64] و من خطبة له ع فی المبادرة إلى صالح الأعمال[65] و من خطبة له ع و فیها مباحث لطیفة من العلم الإلهی[66] و من کلام له ع فی تعلیم الحرب و المقاتلة و المشهور أنه قاله لأصحابه لیلة الهریر أو أول اللقاء بصفین[67] و من کلام له ع قالوا لما انتهت إلى أمیر المؤمنین ع أنباء السقیفة بعد وفاة رسول الله ص قال ع ما قالت الأنصار قالوا قالت منا أمیر و منکم أمیر قال ع[68] و من کلام له ع لما قلد محمد بن أبی بکر مصر فملکت علیه و قتل[69] و من کلام له ع فی توبیخ بعض أصحابه[70] و قال ع فی سحرة الیوم الذی ضرب فیه[71] و من خطبة له ع فی ذم أهل العراق و فیها یوبخهم على ترک القتال و النصر یکاد یتم ثم تکذیبهم له[72] و من خطبة له ع علم فیها الناس الصلاة على النبی ص و فیها بیان صفات الله سبحانه و صفة النبی و الدعاء له صفات الله[73] و من کلام له ع قاله لمروان بن الحکم بالبصرة[74] و من خطبة له ع لما عزموا على بیعة عثمان[75] و من کلام له ع لما بلغه اتهام بنی أمیة له بالمشارکة فی دم عثمان[76] و من خطبة له ع فی الحث على العمل الصالح[77] و من کلام له ع و ذلک حین منعه سعید بن العاص حقه[78] من کلمات کان ع یدعو بها[79] و من کلام له ع قاله لبعض أصحابه لما عزم على المسیر إلى الخوارج و قد قال له إن سرت یا أمیر المؤمنین فی هذا الوقت خشیت ألا تظفر بمرادک من طریق علم النجوم فقال ع[80] و من خطبة له ع بعد فراغه من حرب الجمل فی ذم النساء ببیان نقصهن[81] و من کلام له ع فی الزهد[82] و من کلام له ع فی ذم صفة الدنیا[83] و من خطبة له ع و هی الخطبة العجیبة تسمى الغراء و فیها نعوت[84] و من خطبة له ع فی ذکر عمرو بن العاص[85] و من خطبة له ع و فیها صفات ثمان من صفات الجلال[86] و من خطبة له ع و فیها بیان صفات الحق جل جلاله ثم عظة الناس بالتقوى و المشورة[87] و من خطبة له ع و هی فی بیان صفات المتقین و صفات الفساق و التنبیه إلى مکان العترة الطیبة و الظن الخاطئ لبعض الناس[88] و من خطبة له ع و فیها بیان للأسباب التی تهلک الناس[89] و من خطبة له ع فی الرسول الأعظم صلى[90] و من خطبة له ع و تشتمل على قدم الخالق و عظم مخلوقاته و یختمها بالوعظ[91] و من خطبة له ع تعرف بخطبة الأشباح و هی من جلائل خطبه ع[92] و من کلام له ع لما أراده الناس على البیعة بعد قتل عثمان رضی الله عنه[93] و من خطبة له ع و فیها[94] و من خطبة له ع و فیها یصف[95] و من خطبة له ع یقرر فضیلة الرسول الکریم[96] و من خطبة له ع فی[97] و من خطبة له ع فی أصحابه و أصحاب رسول[98] و من کلام له ع یشیر فیه إلى ظلم بنی أمیة[99] و من خطبة له ع فی التزهید من الدنیا[100] و من خطبة له ع فی رسول[101] و من خطبة له ع و هی إحدى الخطب المشتملة على الملاحم[102] و من خطبة له ع تجری هذا المجرى و فیها ذکر یوم القیامة و أحوال الناس المقبلة یوم القیامة[103] و من خطبة له ع فی التزهید فی الدنیا[104] و من خطبة له ع[105] و من خطبة له ع فی بعض صفات الرسول الکریم و تهدید بنی أمیة و عظة الناس الرسول الکریم[106] و من خطبة له ع و فیها یبین فضل الإسلام و یذکر الرسول الکریم ثم یلوم أصحابه دین الإسلام[107] و من کلام له ع فی بعض أیام صفین[108] و من خطبة له ع و هی من خطب الملاحم[109] و من خطبة له ع فی بیان قدرة[110] و من خطبة له ع فی أرکان الدین الإسلام[111] و من خطبة له ع فی ذم الدنیا[112] و من خطبة له ع ذکر فیها ملک الموت و توفیة النفس و عجز الخلق عن وصف[113] و من خطبة له ع فی ذم الدنیا[114] و من خطبة له ع و فیها مواعظ للناس[115] و من خطبة له ع فی الاستسقاء[116] و من خطبة له ع و فیها ینصح أصحابه[117] و من کلام له ع یوبخ البخلاء بالمال و النفس[118] و من کلام له ع فی الصالحین من أصحابه[119] و من کلام له ع و قد جمع الناس و حضهم على الجهاد فسکتوا ملیا[120] و من کلام له ع یذکر فضله و یعظ الناس[121] و من خطبة له ع بعد لیلة الهریر و قد قام إلیه رجل من أصحابه فقال نهیتنا عن الحکومة ثم أمرتنا بها فلم ندر أی الأمرین أرشد فصفق ع إحدى یدیه على الأخرى ثم قال[122] و من کلام له ع قاله للخوارج و قد خرج إلى معسکرهم و هم مقیمون على إنکار الحکومة فقال ع[123] و من کلام له ع قاله لأصحابه فی ساحة الحرب بصفین[124] و من کلام له ع فی حث أصحابه على القتال[125] و من کلام له ع فی التحکیم و ذلک بعد سماعه لأمر الحکمین[126] و من کلام له ع لما عوتب على التسویة فی العطاء[127] و من کلام له ع و فیه یبین بعض أحکام الدین و یکشف للخوارج الشبهة و ینقض حکم الحکمین[128] و من کلام له ع فیما یخبر به عن الملاحم بالبصرة[129] و من خطبة له ع فی ذکر المکاییل و الموازین[130] و من کلام له ع لأبی ذر رحمه الله لما أخرج إلى الربذة[131] و من کلام له ع و فیه یبین سبب طلبه الحکم و یصف الإمام الحق[132] و من خطبة له ع یعظ فیها و یزهد فی الدنیا حمد[133] و من خطبة له ع یعظم[134] و من کلام له ع و قد شاوره عمر بن الخطاب فی الخروج إلى غزو الروم[135] و من کلام له ع و قد وقعت مشاجرة بینه و بین عثمان فقال المغیرة بن الأخنس لعثمان أنا أکفیکه فقال علی علیه السلام للمغیرة[136] و من کلام له ع فی أمر البیعة[137] و من کلام له ع فی شأن طلحة و الزبیر و فی البیعة له طلحة و الزبیر[138] و من خطبة له ع یومئ فیها إلى ذکر الملاحم[139] و من کلام له ع فی وقت الشورى[140] و من کلام له ع فی النهی عن غیبة الناس[141] و من کلام له ع فی النهی عن سماع الغیبة و فی الفرق بین الحق و الباطل[142] و من کلام له ع المعروف فی غیر أهله[143] و من خطبة له ع فی الاستسقاء و فیه تنبیه العباد وجوب استغاثة رحمة[144] و من خطبة له ع مبعث الرسل[145] و من خطبة له ع فناء الدنیا[146] و من کلام له ع و قد استشاره عمر بن الخطاب فی الشخوص لقتال الفرس بنفسه[147] و من خطبة له ع الغایة من البعثة[148] و من کلام له ع فی ذکر أهل البصرة[149] و من کلام له ع قبل موته[150] و من خطبة له ع یومی فیها إلى الملاحم و یصف فئة من أهل الضلال[151] و من خطبة له ع یحذر من الفتن[152] و من خطبة له ع فی صفات[153] و من خطبة له ع صفة الضال[154] و من خطبة له ع یذکر فیها فضائل أهل البیت[155] و من خطبة له ع یذکر فیها بدیع خلقة الخفاش حمد[156] و من کلام له ع خاطب به أهل البصرة على جهة اقتصاص الملاحم[157] و من خطبة له ع یحث الناس على التقوى[158] و من خطبة له ع ینبه فیها على فضل الرسول الأعظم و فضل القرآن ثم حال دولة بنی أمیة النبی و القرآن[159] و من خطبة له ع یبین فیها حسن معاملته لرعیته[160] و من خطبة له ع عظمة[161] و من خطبة له ع فی صفة النبی و أهل بیته و أتباع دینه و فیها یعظ بالتقوى الرسول و أهله و أتباع دینه[162] و من کلام له ع لبعض أصحابه و قد سأله کیف دفعکم قومکم عن هذا المقام و أنتم أحق به فقال[163] و من خطبة له ع الخالق جل و علا[164] و من کلام له ع لما اجتمع الناس شکوا ما نقموه على عثمان و سألوه مخاطبته لهم و استعتابه لهم فدخل علیه فقال[165] و من خطبة له ع یذکر فیها عجیب خلقة الطاوس خلقة الطیور[166] و من خطبة له ع الحث على التآلف[167] و من خطبة له ع فی أوائل خلافته[168] و من کلام له ع بعد ما بویع له بالخلافة و قد قال له قوم من الصحابة لو عاقبت قوما ممن أجلب على عثمان فقال علیه السلام[169] و من خطبة له ع عند مسیر أصحاب الجمل إلى البصرة الأمور الجامعة للمسلمین[170] و من کلام له ع فی وجوب اتباع الحق عند قیام الحجة[171] و من کلام له ع لما عزم على لقاء القوم بصفین الدعاء[172] و من خطبة له ع حمد الله[173] و من خطبة له ع فی رسول[174] و من کلام له ع فی معنى طلحة بن عبید الله و قد قاله حین بلغه خروج طلحة و الزبیر إلى البصرة لقتاله[175] من خطبة له ع فی الموعظة و بیان قرباه من رسول[176] و من خطبة له ع و فیها یعظ و یبین فضل القرآن و ینهى عن البدعة عظة الناس[177] و من کلام له ع فی معنى الحکمین[178] و من خطبة له ع فی الشهادة و التقوى و قیل إنه خطبها بعد مقتل عثمان فی أول خلافته[179] و من کلام له ع و قد سأله ذعلب الیمانی فقال هل رأیت ربک یا أمیر المؤمنین فقال ع أ فأعبد ما لا أرى فقال و کیف تراه فقال[180] و من خطبة له ع فی ذم العاصین من أصحابه[181] شماره : 181[182] شماره : 182[183] من خطبة له ع فی قدرة[184] و من کلام له ع قاله للبرج بن مسهر الطائی و قد قال له بحیث یسمعه لا حکم إلا[185] و من خطبة له ع یحمد[186] و من خطبة له ع فی التوحید و تجمع هذه الخطبة من أصول العلم ما لا تجمعه خطبة[187] و من خطبة له ع و هی فی ذکر الملاحم[188] و من خطبة له ع فی الوصیة بأمور التقوى[189] و من کلام له ع فی الإیمان و وجوب الهجرة أقسام الإیمان[190] و من خطبة له ع یحمد[191] و من خطبة له ع یحمد[192] و من خطبة له ع تسمى القاصعة و هی تتضمن ذم إبلیس لعنه[193] و من خطبة له ع یصف فیها المتقین[194] و من خطبة له ع یصف فیها المنافقین[195] و من خطبة له ع یحمد[196] و من خطبة له ع بعثة النبی[197] و من کلام له ع ینبه فیه على فضیلته لقبول قوله و أمره و نهیه[198] و من خطبة له ع ینبه على إحاطة علم[199] و من کلام له ع کان یوصی به أصحابه الصلاة[200] و من کلام له ع فی معاویة[201] و من کلام له ع یعظ بسلوک الطریق الواضح[202] شماره : 202[203] و من کلام له ع فی التزهید من الدنیا و الترغیب فی الآخرة[204] و من کلام له ع کان کثیرا ما ینادی به أصحابه[205] و من کلام له ع کلم به طلحة و الزبیر بعد بیعته بالخلافة و قد عتبا علیه من ترک مشورتهما و الاستعانة فی الأمور بهما[206] و من کلام له ع و قد سمع قوما من أصحابه یسبون أهل الشام أیام حربهم بصفین[207] و من کلام له ع فی بعض أیام صفین و قد رأى الحسن ابنه ع یتسرع إلى الحرب[208] و من کلام له ع قاله لما اضطرب علیه أصحابه فی أمر الحکومة[209] و من کلام له ع بالبصرة و قد دخل على العلاء بن زیاد الحارثی و هو من أصحابه یعوده فلما رأى سعة داره قال[210] و من کلام له ع و قد سأله سائل عن أحادیث البدع و عما فی أیدی الناس من اختلاف الخبر فقال ع[211] و من خطبة له ع فی عجیب صنعة الکون[212] و من خطبة له ع کان یستنهض بها أصحابه إلى جهاد أهل الشام فی زمانه[213] و من خطبة له ع فی تمجید[214] و من خطبة له ع یصف جوهر الرسول و یصف العلماء و یعظ بالتقوى[215] و من دعاء له ع کان یدعو به کثیرا[216] و من خطبة له ع خطبها بصفین[217] و من کلام له ع فی التظلم و التشکی من قریش[218] و من کلام له ع فی ذکر السائرین إلى البصرة لحربه ع[219] و من کلام له ع لما مر بطلحة بن عبد الله و عبد الرحمن بن عتاب بن أسید و هما قتیلان یوم الجمل[220] و من کلام له ع فی وصف السالک الطریق إلى[221] و من کلام له ع قاله بعد تلاوته[222] و من کلام له ع قاله عند تلاوته[223] و من کلام له ع قاله عند تلاوته[224] و من کلام له ع یتبرأ من الظلم[225] و من دعاء له ع یلتجئ إلى[226] و من خطبة له ع فی التنفیر من الدنیا[227] و من دعاء له ع یلجأ فیه إلى[228] و من کلام له ع یرید به بعض أصحابه[229] و من کلام له ع فی وصف بیعته بالخلافة قال الشریف و قد تقدم مثله بألفاظ مختلفة[230] و من خطبة له ع فی مقاصد أخرى[231] و من خطبة له ع خطبها بذی قار و هو متوجه إلى البصرة ذکرها الواقدی فی کتاب الجمل[232] و من کلام له ع کلم به عبد الله بن زمعة و هو من شیعته و ذلک أنه قدم علیه فی خلافته یطلب منه مالا فقال ع[233] و من کلام له ع بعد أن أقدم أحدهم عل الکلام فحصر و هو فی فضل أهل البیت و وصف فساد الزمان[234] و من کلام له ع[235] شماره : 235[236] و من کلام له ع اقتص فیه ذکر ما کان منه بعد هجرة النبی ص ثم لحاقه به[237] و من خطبة له ع فی المسارعة إلى العمل[238] و من کلام له ع فی شأن الحکمین و ذم أهل الشام[239] و من خطبة له ع یذکر فیها آل محمد ص[240] و من کلام له ع قاله لعبد الله بن العباس و قد جاءه برسالة من عثمان و هو محصور یسأله فیها الخروج إلى ماله بینبع لیقل هتف الناس باسمه للخلافة بعد أن کان سأله مثل ذلک من قبل فقال علیه السلام[241] و من کلام له ع یحث به أصحابه على الجهاد

نهج‌البلاغه - غرائب الکلام


[1] فصل نذکر فیه شیئا من غریب کلامه المحتاج إلى التفسیر
[2] و فی حدیثه ع[3] و فی حدیثه ع[4] و فی حدیثه ع[5] و فی حدیثه ع[6] و فی حدیثه ع[7] و فی حدیثه ع[8] و فی حدیثه ع[9] و فی حدیثه ع

نهج‌البلاغه - نامه ها


[1] رسائل أمیر المؤمنین علیه السلام
[2] و من کتاب له ع إلیهم بعد فتح البصرة[3] و من کتاب له ع لشریح بن الحارث قاضیه[4] و من کتاب له ع إلى بعض أمراء جیشه[5] و من کتاب له ع إلى أشعث بن قیس عامل أذربیجان[6] و من کتاب له ع إلى معاویة[7] و من کتاب منه ع إلیه أیضا[8] و من کتاب له ع إلى جریر بن عبد الله البجلی لما أرسله إلى معاویة[9] و من کتاب له ع إلى معاویة[10] و من کتاب له ع إلیه أیضا[11] و من وصیة له ع وصى بها جیشا بعثه إلى العدو[12] و من وصیة له ع وصى بها معقل بن قیس الریاحی حین أنفذه إلى الشام فی ثلاثة آلاف مقدمة له[13] و من کتاب له ع إلى أمیرین من أمراء جیشه[14] و من وصیة له ع لعسکره قبل لقاء العدو بصفین[15] و من دعاء له ع کان ع یقول إذا لقی العدو محاربا[16] و کان یقول ع لأصحابه عند الحرب[17] و من کتاب له ع إلى معاویة جوابا عن کتاب منه إلیه[18] و من کتاب له ع إلى عبد الله بن عباس و هو عامله على البصرة[19] و من کتاب له ع إلى بعض عماله[20] و من کتاب له ع إلى زیاد ابن أبیه و هو خلیفة عامله عبد الله بن عباس على البصرة و عبد الله عامل أمیر المؤمنین ع یومئذ علیها و على کور الأهواز و فارس و کرمان و غیرها[21] و من کتاب له ع إلى زیاد أیضا[22] و من کتاب له ع إلى عبد الله بن العباس رحمه الله تعالى و کان عبد[23] و من کلام له ع قاله قبل موته على سبیل الوصیة لما ضربه ابن ملجم لعنه الله[24] و من وصیة له ع بما یعمل فی أمواله کتبها بعد منصرفه من صفین[25] و من وصیة له ع کان یکتبها لمن یستعمله على الصدقات قال الشریف و إنما ذکرنا هنا جملا لیعلم بها أنه علیه السلام کان یقیم عماد الحق و یشرع أمثلة العدل فی صغیر الأمور و کبیرها و دقیقها و جلیلها[26] و من عهد له ع إلى بعض عماله و قد بعثه على الصدقة[27] و من عهد له ع إلى محمد بن أبی بکر رضی الله عنه حین قلده مصر[28] و من کتاب له ع إلى معاویة جوابا قال الشریف و هو من محاسن الکتب[29] و من کتاب له ع إلى أهل البصرة[30] و من کتاب له ع إلى معاویة[31] و من وصیة له ع للحسن بن علی ع کتبها إلیه بحاضرین عند انصرافه من صفین[32] و من کتاب له ع إلى معاویة[33] و من کتاب له ع إلى قثم بن العباس و هو عامله على مکة[34] و من کتاب له ع إلى محمد بن أبی بکر لما بلغه توجده من عزله بالأشتر عن مصر ثم توفی الأشتر فی توجهه إلى هناک قبل وصوله إلیها[35] و من کتاب له ع إلى عبد الله بن العباس بعد مقتل محمد بن أبی بکر[36] و من کتاب له ع إلى أخیه عقیل بن أبی طالب فی ذکر جیش أنفذه إلى بعض الأعداء و هو جواب کتاب کتبه إلیه عقیل[37] و من کتاب له ع إلى معاویة[38] و من کتاب له ع إلى أهل مصر لما ولى علیهم الأشتر[39] و من کتاب له ع إلى عمرو بن العاص[40] و من کتاب له ع إلى بعض عماله[41] و من کتاب له ع إلى بعض عماله[42] و من کتاب له ع إلى عمر بن أبی سلمة المخزومی و کان عامله على البحرین فعزله و استعمل نعمان بن عجلان[43] و من کتاب له ع إلى مصقلة بن هبیرة الشیبانی و هو عامله على أردشیرخرة[44] و من کتاب له ع إلى زیاد ابن أبیه و قد بلغه أن معاویة کتب إلیه یرید خدیعته باستلحاقه[45] و من کتاب له ع إلى عثمان بن حنیف الأنصاری و کان عامله على البصرة و قد بلغه أنه دعی إلى ولیمة قوم من أهلها فمضى إلیها قوله[46] و من کتاب له ع إلى بعض عماله[47] و من وصیة له ع للحسن و الحسین ع لما ضربه ابن ملجم لعنه الله[48] و من کتاب له ع إلى معاویة[49] و من کتاب له ع إلى معاویة أیضا[50] و من کتاب له ع إلى أمرائه على الجیش[51] و من کتاب له ع إلى عماله على الخراج[52] و من کتاب له ع إلى أمراء البلاد فی معنى الصلاة[53] و من کتاب له ع کتبه للأشتر النخعی لما ولاه على مصر و أعمالها حین اضطرب أمر أمیرها محمد بن أبی بکر و هو أطول عهد کتبه و أجمعه للمحاسن[54] و من کتاب له ع إلى طلحة و الزبیر مع عمران بن الحصین الخزاعی ذکره أبو جعفر الإسکافی فی کتاب المقامات فی مناقب أمیر المؤمنین علیه السلام[55] و من کتاب له ع إلى معاویة[56] و من وصیة له ع وصى بها شریح بن هانئ لما جعله على مقدمته إلى الشام[57] و من کتاب له ع إلى أهل الکوفة عند مسیره من المدینة إلى البصرة[58] و من کتاب له ع کتبه إلى أهل الأمصار یقص فیه ما جرى بینه و بین أهل صفین[59] و من کتاب له ع إلى الأسود بن قطبة صاحب جند حلوان[60] و من کتاب له ع إلى العمال الذین یطأ الجیش عملهم[61] و من کتاب له ع إلى کمیل بن زیاد النخعی و هو عامله على هیت ینکر علیه ترکه دفع من یجتاز به من جیش العدو طالبا الغارة[62] و من کتاب له ع إلى أهل مصر مع مالک الأشتر لما ولاه إمارتها[63] و من کتاب له ع إلى أبی موسى الأشعری و هو عامله على الکوفة و قد بلغه عنه تثبیطه الناس عن الخروج إلیه لما ندبهم لحرب أصحاب الجمل[64] و من کتاب له ع إلى معاویة جوابا[65] و من کتاب له ع إلیه أیضا[66] و من کتاب له ع إلى عبد الله بن العباس و قد تقدم ذکره بخلاف هذه الروایة[67] و من کتاب له ع إلى قثم بن العباس و هو عامله على مکة[68] و من کتاب له ع إلى سلمان الفارسی رحمه الله قبل أیام خلافته[69] و من کتاب له ع إلى الحارث الهمذانی[70] و من کتاب له ع إلى سهل بن حنیف الأنصاری و هو عامله على المدینة فی معنى قوم من أهلها لحقوا بمعاویة[71] و من کتاب له ع إلى المنذر بن الجارود العبدی و خان فی بعض ما ولاه من أعماله[72] و من کتاب له ع إلى عبد الله بن العباس[73] و من کتاب له ع إلى معاویة[74] و من حلف له ع کتبه بین ربیعة و الیمن و نقل من خط هشام بن الکلبی[75] و من کتاب له ع إلى معاویة فی أول ما بویع له ذکره الواقدی فی کتاب الجمل[76] و من وصیة له ع لعبد الله بن العباس عند استخلافه إیاه على البصرة[77] و من وصیة له ع لعبد الله بن العباس لما بعثه للاحتجاج على الخوارج[78] و من کتاب له ع إلى أبی موسى الأشعری جوابا فی أمر الحکمین ذکره سعید بن یحیى الأموی فی کتاب المغازی[79] و من کتاب کتبه ع لما استخلف إلى أمراء الأجناد

 

نهج‌البلاغه - کلمات قصار


[1] حکم أمیر المؤمنین علیه السلام باب المختار من حکم أمیر المؤمنین علیه السلام و یدخل فی ذلک المختار من أجوبه مسائله و الکلام القصیر الخارج فی سائر أغراضه
[2] شماره : 2[3] شماره : 3[4] شماره : 4[5] شماره : 5[6] شماره : 6[7] شماره : 7[8] شماره : 8[9] شماره : 9[10] شماره : 10[11] شماره : 11[12] شماره : 12[13] شماره : 13[14] شماره : 14[15] شماره : 15[16] شماره : 16[17] شماره : 17[18] شماره : 18[19] شماره : 19[20] شماره : 20[21] شماره : 21[22] شماره : 22[23] شماره : 23[24] شماره : 24[25] شماره : 25[26] شماره : 26[27] شماره : 27[28] شماره : 28[29] شماره : 29[30] شماره : 30[31] شماره : 31[32] شماره : 32[33] شماره : 33[34] شماره : 34[35] شماره : 35[36] شماره : 36[37] شماره : 37[38] شماره : 38[39] شماره : 39[40] شماره : 40[41] و قد روی عنه ع هذا المعنى بلفظ آخر و هو قوله[42] شماره : 42[43] شماره : 43[44] شماره : 44[45] شماره : 45[46] شماره : 46[47] شماره : 47[48] شماره : 48[49] شماره : 49[50] شماره : 50[51] شماره : 51[52] شماره : 52[53] شماره : 53[54] شماره : 54[55] شماره : 55[56] شماره : 56[57] شماره : 57[58] شماره : 58[59] شماره : 59[60] شماره : 60[61] شماره : 61[62] شماره : 62[63] شماره : 63[64] شماره : 64[65] شماره : 65[66] شماره : 66[67] شماره : 67[68] شماره : 68[69] شماره : 69[70] شماره : 70[71] شماره : 71[72] شماره : 72[73] شماره : 73[74] شماره : 74[75] شماره : 75[76] شماره : 76[77] شماره : 77[78] شماره : 78[79] شماره : 79[80] شماره : 80[81] شماره : 81[82] شماره : 82[83] شماره : 83[84] شماره : 84[85] شماره : 85[86] شماره : 86[87] شماره : 87[88] شماره : 88[89] شماره : 89[90] شماره : 90[91] شماره : 91[92] شماره : 92[93] شماره : 93[94] شماره : 94[95] شماره : 95[96] شماره : 96[97] شماره : 97[98] شماره : 98[99] شماره : 99[100] شماره : 100[101] شماره : 101[102] شماره : 102[103] شماره : 103[104] شماره : 104[105] شماره : 105[106] شماره : 106[107] شماره : 107[108] شماره : 108[109] شماره : 109[110] شماره : 110[111] شماره : 111[112] شماره : 112[113] شماره : 113[114] شماره : 114[115] شماره : 115[116] شماره : 116[117] شماره : 117[118] شماره : 118[119] شماره : 119[120] شماره : 120[121] شماره : 121[122] شماره : 122[123] شماره : 123[124] شماره : 124[125] شماره : 125[126] شماره : 126[127] شماره : 127[128] شماره : 128[129] شماره : 129[130] شماره : 130[131] شماره : 131[132] شماره : 132[133] شماره : 133[134] شماره : 134[135] شماره : 135[136] شماره : 136[137] شماره : 137[138] شماره : 138[139] شماره : 139[140] شماره : 140[141] شماره : 141[142] شماره : 142[143] شماره : 143[144] شماره : 144[145] شماره : 145[146] شماره : 146[147] شماره : 147[148] شماره : 148[149] شماره : 149[150] شماره : 150[151] شماره : 151[152] شماره : 152[153] شماره : 153[154] شماره : 154[155] شماره : 155[156] شماره : 156[157] شماره : 157[158] شماره : 158[159] شماره : 159[160] شماره : 160[161] شماره : 161[162] شماره : 162[163] شماره : 163[164] شماره : 164[165] شماره : 165[166] شماره : 166[167] شماره : 167[168] شماره : 168[169] شماره : 169[170] شماره : 170[171] شماره : 171[172] شماره : 172[173] شماره : 173[174] شماره : 174[175] شماره : 175[176] شماره : 176[177] شماره : 177[178] شماره : 178[179] شماره : 179[180] شماره : 180[181] شماره : 181[182] شماره : 182[183] شماره : 183[184] شماره : 184[185] شماره : 185[186] شماره : 186[187] شماره : 187[188] شماره : 188[189] شماره : 189[190] شماره : 190[191] شماره : 191[192] شماره : 192[193] شماره : 193[194] شماره : 194[195] شماره : 195[196] شماره : 196[197] شماره : 197[198] شماره : 198[199] شماره : 199[200] شماره : 200[201] شماره : 201[202] شماره : 202[203] شماره : 203[204] شماره : 204[205] شماره : 205[206] شماره : 206[207] شماره : 207[208] شماره : 208[209] شماره : 209[210] شماره : 210[211] شماره : 211[212] شماره : 212[213] شماره : 213[214] شماره : 214[215] شماره : 215[216] شماره : 216[217] شماره : 217[218] شماره : 218[219] شماره : 219[220] شماره : 220[221] شماره : 221[222] شماره : 222[223] شماره : 223[224] شماره : 224[225] شماره : 225[226] شماره : 226[227] شماره : 227[228] شماره : 228[229] شماره : 229[230] شماره : 230[231] شماره : 231[232] شماره : 232[233] شماره : 233[234] شماره : 234[235] شماره : 235[236] شماره : 236[237] شماره : 237[238] شماره : 238[239] شماره : 239[240] شماره : 240[241] شماره : 241[242] شماره : 242[243] شماره : 243[244] شماره : 244[245] شماره : 245[246] شماره : 246[247] شماره : 247[248] شماره : 248[249] شماره : 249[250] شماره : 250[251] شماره : 251[252] شماره : 252[253] شماره : 253[254] شماره : 254[255] شماره : 255[256] شماره : 256[257] شماره : 257[258] شماره : 258[259] شماره : 259[260] شماره : 260[261] شماره : 261[262] شماره : 262[263] شماره : 263[264] شماره : 264[265] شماره : 265[266] شماره : 266[267] شماره : 267[268] شماره : 268[269] شماره : 269[270] شماره : 270[271] شماره : 271[272] شماره : 272[273] شماره : 273[274] شماره : 274[275] شماره : 275[276] شماره : 276[277] شماره : 277[278] شماره : 278[279] شماره : 279[280] شماره : 280[281] شماره : 281[282] شماره : 282[283] شماره : 283[284] شماره : 284[285] شماره : 285[286] شماره : 286[287] شماره : 287[288] شماره : 288[289] شماره : 289[290] شماره : 290[291] شماره : 291[292] شماره : 292[293] شماره : 293[294] شماره : 294[295] شماره : 295[296] شماره : 296[297] شماره : 297[298] شماره : 298[299] شماره : 299[300] شماره : 300[301] شماره : 301[302] شماره : 302[303] شماره : 303[304] شماره : 304[305] شماره : 305[306] شماره : 306[307] شماره : 307[308] شماره : 308[309] شماره : 309[310] شماره : 310[311] شماره : 311[312] شماره : 312[313] شماره : 313[314] شماره : 314[315] شماره : 315[316] شماره : 316[317] شماره : 317[318] شماره : 318[319] شماره : 319[320] شماره : 320[321] شماره : 321[322] شماره : 322[323] شماره : 323[324] شماره : 324[325] شماره : 325[326] شماره : 326[327] شماره : 327[328] شماره : 328[329] شماره : 329[330] شماره : 330[331] شماره : 331[332] شماره : 332[333] شماره : 333[334] شماره : 334[335] شماره : 335[336] شماره : 336[337] شماره : 337[338] شماره : 338[339] شماره : 339[340] شماره : 340[341] شماره : 341[342] شماره : 342[343] شماره : 343[344] شماره : 344[345] شماره : 345[346] شماره : 346[347] شماره : 347[348] شماره : 348[349] شماره : 349[350] شماره : 350[351] شماره : 351[352] شماره : 352[353] شماره : 353[354] شماره : 354[355] شماره : 355[356] شماره : 356[357] شماره : 357[358] شماره : 358[359] شماره : 359[360] شماره : 360[361] شماره : 361[362] شماره : 362[363] شماره : 363[364] شماره : 364[365] شماره : 365[366] شماره : 366[367] شماره : 367[368] شماره : 368[369] شماره : 369[370] شماره : 370[371] شماره : 371[372] شماره : 372[373] شماره : 373[374] شماره : 374[375] شماره : 375[376] شماره : 376[377] شماره : 377[378] شماره : 378[379] شماره : 379[380] شماره : 380[381] شماره : 381[382] شماره : 382[383] شماره : 383[384] شماره : 384[385] شماره : 385[386] شماره : 386[387] شماره : 387[388] شماره : 388[389] شماره : 389[390] شماره : 390[391] شماره : 391[392] شماره : 392[393] شماره : 393[394] شماره : 394[395] شماره : 395[396] شماره : 396[397] شماره : 397[398] شماره : 398[399] شماره : 399[400] شماره : 400[401] شماره : 401[402] شماره : 402[403] شماره : 403[404] شماره : 404[405] شماره : 405[406] شماره : 406[407] شماره : 407[408] شماره : 408[409] شماره : 409[410] شماره : 410[411] شماره : 411[412] شماره : 412[413] شماره : 413[414] شماره : 414[415] شماره : 415[416] شماره : 416[417] شماره : 417[418] شماره : 418[419] شماره : 419[420] شماره : 420[421] شماره : 421[422] شماره : 422[423] شماره : 423[424] شماره : 424[425] شماره : 425[426] شماره : 426[427] شماره : 427[428] شماره : 428[429] شماره : 429[430] شماره : 430[431] شماره : 431[432] شماره : 432[433] شماره : 433[434] شماره : 434[435] شماره : 435[436] شماره : 436[437] شماره : 437[438] شماره : 438[439] شماره : 439[440] شماره : 440[441] شماره : 441[442] شماره : 442[443] شماره : 443[444] شماره : 444[445] شماره : 445[446] شماره : 446[447] شماره : 447[448] شماره : 448[449] شماره : 449[450] شماره : 450[451] شماره : 451[452] و قال ع[453] شماره : 453[454] شماره : 454[455] شماره : 455[456] شماره : 456[457] شماره : 457[458] شماره : 458[459] شماره : 459[460] شماره : 460[461] شماره : 461[462] شماره : 462[463] شماره : 463[464] شماره : 464[465] شماره : 465[466] شماره : 466[467] شماره : 467[468] شماره : 468[469] شماره : 469[470] شماره : 470[471] و قال ع[472] شماره : 472[473] شماره : 473[474] شماره : 474[475] شماره : 475[476] شماره : 476[477] شماره : 477[478] شماره : 478[479] شماره : 479[480] شماره : 480


دسته بندي :


» صفحه آغازین ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» خبرها و رویدادهای اخی جهان ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» خبرهای فوری و آنلاین ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» یوزر نیم و پسورد های روزانه نود 32 ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» تلاوت کل قرآن استاد محمد صدیق منشاوی ( یکشنبه ۱٤ آذر ۱۳٩٥ )
» قرآن درسی هفتم هشتم و نهم ـ 95 ( سه‌شنبه ٩ آذر ۱۳٩٥ )
» ترتیل سه بار تکرار جزء 30 ( جمعه ٥ آذر ۱۳٩٥ )
» سورة یوسف : مشاری بن راشد العفاسی ( جمعه ٥ آذر ۱۳٩٥ )
» آهنگ زیارت سامی یوسف برای امام رضا (ع) ( جمعه ٥ آذر ۱۳٩٥ )
» دانلود ترتیل قرآن کریم با قرائت استاد کریم منصوری به تفکیک ۳۰ جزء ( یکشنبه ۳٠ آبان ۱۳٩٥ )
موضوعات متفرقه

لينک هاي مفيد

» 1000 سایت در یک سایت
» آپلود سنتر رایگان (1)
» آپلود سنتر رایگان (2)
» آپلود سنتر رایگان (3)
» آپلود سنتر رایگان (4)
» آپلود سنتر رایگان (5)
» ارسال و دریافت فاکس اینترنتی
» آرشیو موسقی
» آرشیو موسیقی سایت خبري ویستا
» آسان دانلود
» افکت گذاری آنلاین برروی تصاویر
» اوقات شرعی شهرهای ایران
» اوقات شرعی آذرشهر
» باشگاه خبر نگاران جوان
» پارس قرآن
» پایگاه خبری 598
» پایگاه خبری افق
» پرشین پرشیا ( موسیقی سنتی )
» پرشین گرافیک
» پرنیان ـ قرآن آنلاین
» پست بانک اخی جهان
» تبدیل آنلاین عکس به آیکون
» تبدیل آنلاین فایلهای صوتی
» تبدیل آنلاین ویدئو، صوت، عکس، متون و کتاب های الکترونیک
» ترجمه آنلاین متون انگلیسی
» تن سنجی آنلاین
» ثامن گرافیگ
» جدیدترین اخبار ایران و جهان
» جهت یاب قبله
» خبر گزاری فارس
» خوشنویسی آنلاین
» دانلود کتب فارسی
» دفتر یادداشت پارسی و تقویم آنلاین
» دهياري اخي جهان
» رادیو آنلاین اینترنتی
» رادیو دیروز
» رادیو معارف
» ساعت رسمی کشور
» سامانه تعویض دفترچه خدمات درمانی
» سامانه فيش حقوق فرهنگيان
» سايت تفريحي و يگ
» سايت توفارقان
» سایت خبری بولتن نیوز
» سایت خبری بی باک
» سایت خبری تعامل
» سایت خبری رصد خانه
» سایت خبری شفاف
» سایت خبری عصر ایران
» سایت خبری موسیقی ایرانی
» سایت خبری موسیقی روز
» سایت شهید آوینی
» سایت طرح های اسلیمی
» سایت غدیر
» سایت فارسی کودکان
» سایت قرآنی تنزیل
» سایت کودک و نوجوان
» سرویس ایمیل فارسی
» سلامت نیوز
» سمت خدا . شبکه سه
» سیستم پرداخت قبوض از طریق اینترنت
» شبکه خبری زمان
» شهدای اخی جهان
» شهر خبر ( موتور جستجوی خبر فارسی )
» شیعه والپیپر
» فرمول نویس آنلاین ریاضی
» قبله یاب آنلاین
» قرآن آنلاین : حوض کوثر
» كتابخانه عترت اخي جهان
» گالری صوتی صلوات
» گالری عکس های جذاب
» متن و ترجمه صوتی قرآن
» محاسبه آنلاین وزن ایده آل بدن
» محاسبه وزن ایده آل
» مدرسه راهنمایی غیر دولتی آزادگان
» مرجع موبایل ایران (تصاویر پس زمینه)
» موسیقی آنلاین
» موسیقی آنلاین
» نقاشی و ویرایش تصویر آنلاین با Picozu
» همشهری آنلاین
» وب سایت ختم قرآن
» وبگردي 20:30
» وبلاگ حاج آقا صالحی
» وبلاگ رضا پور زین العابدین ( اخی جهان )
» وبلاگ ناصر محمد حسيني
» ورزش ایرانی
» ورود به جهان خبر
» آشنائی با سوره های قرآن کریم .1
» آشنائی با سوره های قرآن کریم .2
» بزرگترين مرجع قرآني جهان اسلام
» گالری بسم الله الرحمن الرحیم .1
» مجموعه تصاویر بسم الله الرحمن الرحیم
» گالری بسم الله الرحمن الرحیم .2
» گالری تصاوير جالب
» 287 نوع بسم الله ...
» سامانه مدیریت اشیاء گمشده
» ورود به شات نت
» ورود به گالری عکس فارض نت
» فهرست کشورها بر پایه تاریخ ایجاد
» وبلاگ گروهی رضا پیری
» صنایع الماس چوب عابدی ( اخی جهان )
» جدول لیگ های فوتبال
» پیانو آنلاین
» ساخت کد موزیک
» انتخاب کد رنگ آنلاین
» نقاشی آنلاین
» با قطره ها ( میرزا علی اصغر رسولزاده)
» گنجینه عربی ( خانم علیزاده)
» پایگاه کشوری سیم کارت
» مرجع تخصصی موبایل
» نی نی نام
» دهکده موزیک
» فروشگاه شارژ تلفن همراه
» بازی ، مربیگری وباشگاه داری فوتبال در مستر کاپ
» فوتبال فانتزی . لیگ فانتزی
» ورزش سه (3)
» دریافت کد نتایج زنده و جداول لیگ
» جستجوگر هوشمند خبری تحلیل گری
» پایگاه اطلاع رسانی باشگاه تراکتور سازی تبریز
» تراکتور لینک
» آهنگ های تراختور
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 1
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 2
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 3
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 4
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 5

نويسنده

قدیر پیری

آمار روزانه بازديد


درباره ما


مرجع نرم افزار های کاربردی و آموزشی فرهنگی
ايجاد کننده وبلاگ :
لوگوی دوستان http://up.behtarin.com/ وبسایت گالری عکس با گوگل کروم قابل مشاهده نیست http://up.behtarin.com/ http://up.behtarin.com/ http://up.behtarin.com/ http://up.behtarin.com/