فارض نت اخی جهان

ADS
نويسنده : قدیر پیری جمعه ٢٦ مهر ۱۳٩٢, ٦:٠۱ ‎ب.ظ

این نرم‌افزار را به دو روش می‌توان استفاده کرد. روش اول به صورت فایل متنی و روش دوم به صورت تصویری‌(‌وب کم) است که کاربران این نرم‌افزار، می‌توانند با استفاده از آن وصیت‌نامه دیجیتالی خود را تنظیم کرده و آنرا در مکان امنی قرار دهند.

فایلی که از طریق این نرم‌افزار در کامپیوتر شما ذخیره می‌شود با فرمتی خاص ذخیره خواهد شد و فقط با استفاده از این نرم‌افزار کاربران آن می‌توانند آنرا باز کرده و استفاده کنند.

نرم‌افزار در دو فایل مجزا، فایل اول با حجم بسیار پایین و فایل دوم با حجم بالا ارائه شده است. برای استفاده از این نرم‌افزار لازم است نرم‌افزار net framework 3.5 بر روی کامپیوتر کاربر نصب شده باشد.

قابلیتی در این نرم‌افزار قرار داده شده است که به کاربران امکان ویرایش نرم‌افزار را می‌دهد. برای دریافت این نرم‌افزار می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه کنید.
جهت دانلود نرم‌افزار با حجم کم اینجا را کلیک کنید

جهت دانلود نرم‌افزار با حجم بالا اینجا را کلیک کنید


وصیت نامه در قرآن

البَقَرة

کُتِبَ عَلَیْکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ إِن تَرَکَ خَیْرًا الْوَصِیَّةُ لِلْوَالِدَیْنِ وَالأقْرَبِینَ بِالْمَعْرُوفِ حَقًّا عَلَى الْمُتَّقِینَ « ۱۸۰
بر شما مقرر شده است که چون یکى از شما را مرگ فرا رسد اگر مالى بر جاى گذارد براى پدر و مادر و خویشاوندان [خود] به طور پسندیده وصیت کند [این کار] حقى است بر پرهیزگاران

فَمَن بَدَّلَهُ بَعْدَمَا سَمِعَهُ فَإِنَّمَا إِثْمُهُ عَلَى الَّذِینَ یُبَدِّلُونَهُ إِنَّ اللّهَ سَمِیعٌ عَلِیمٌ «۱۸۱
پس هر کس آن [وصیت] را بعد از شنیدنش تغییر دهد گناهش تنها بر [گردن] کسانى است که آن را تغییر مى‏دهند آرى خدا شنواى داناست

فَمَنْ خَافَ مِن مُّوصٍ جَنَفًا أَوْ إِثْمًا فَأَصْلَحَ بَیْنَهُمْ فَلاَ إِثْمَ عَلَیْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَّحِیمٌ « ۱۸۲
ولى کسى که از انحراف [و تمایل بیجاى] وصیت‏کننده‏اى [نسبت به ورثه‏اش] یا از گناه او [در وصیت به کار خلاف] بیم داشته باشد و میانشان را سازش دهد بر او گناهى نیست که خدا آمرزنده مهربان است

وَقَالَ لَهُمْ نِبِیُّهُمْ إِنَّ آیَةَ مُلْکِهِ أَن یَأْتِیَکُمُ التَّابُوتُ فِیهِ سَکِینَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِیَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِینَ « ۲۴۸
و پیامبرشان بدیشان گفت در حقیقت نشانه پادشاهى او این است که آن صندوق [عهد] که در آن آرامش خاطرى از جانب پروردگارتان و بازمانده‏اى از آنچه خاندان موسى و خاندان هارون [در آن] بر جاى نهاده‏اند در حالى که فرشتگان آن را حمل مى‏کنند به سوى شما خواهد آمد مسلما اگر مؤمن باشید براى شما در این [رویداد] نشانه‏اى است.

آل عمران

وَلاَ یَحْسَبَنَّ الَّذِینَ یَبْخَلُونَ بِمَا آتَاهُمُ اللّهُ مِن فَضْلِهِ هُوَ خَیْرًا لَّهُمْ بَلْ هُوَ شَرٌّ لَّهُمْ سَیُطَوَّقُونَ مَا بَخِلُواْ بِهِ یَوْمَ الْقِیَامَةِ وَلِلّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَاللّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ « ۱۸۰
و کسانى که به آنچه خدا از فضل خود به آنان عطا کرده بخل مى‏ورزند هرگز تصور نکنند که آن [بخل] براى آنان خوب است بلکه برایشان بد است به زودى آنچه که به آن بخل ورزیده‏اند روز قیامت طوق گردنشان مى‏شود میراث آسمانها و زمین از آن خداست و خدا به آنچه مى‏کنید آگاه است

السوره نسا‍

لِّلرِّجَالِ نَصیِبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَلِلنِّسَاء نَصِیبٌ مِّمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ مِمَّا قَلَّ مِنْهُ أَوْ کَثُرَ نَصِیبًا مَّفْرُوضًا « ۷ 
براى مردان از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جاى گذاشته‏اند سهمى است و براى زنان [نیز] از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان [آنان] بر جاى گذاشته‏اند سهمى [خواهد بود] خواه آن [مال] کم باشد یا زیاد نصیب هر کس مفروض شده است

وَإِذَا حَضَرَ الْقِسْمَةَ أُوْلُواْ الْقُرْبَى وَالْیَتَامَى وَالْمَسَاکِینُ فَارْزُقُوهُم مِّنْهُ وَقُولُواْ لَهُمْ قَوْلاً مَّعْرُوفًا « ۸ 
و هر گاه خویشاوندان یتیمان و مستمندان در تقسیم [ارث] حاضر شدند [چیزى] از آن را به ایشان ارزانى دارید و با آنان سخنى پسندیده گویید

یُوصِیکُمُ اللّهُ فِی أَوْلاَدِکُمْ لِلذَّکَرِ مِثْلُ حَظِّ الأُنثَیَیْنِ فَإِن کُنَّ نِسَاء فَوْقَ اثْنَتَیْنِ فَلَهُنَّ ثُلُثَا مَا تَرَکَ وَإِن کَانَتْ وَاحِدَةً فَلَهَا النِّصْفُ وَلأَبَوَیْهِ لِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ مِمَّا تَرَکَ إِن کَانَ لَهُ وَلَدٌ فَإِن لَّمْ یَکُن لَّهُ وَلَدٌ وَوَرِثَهُ أَبَوَاهُ فَلأُمِّهِ الثُّلُثُ فَإِن کَانَ لَهُ إِخْوَةٌ فَلأُمِّهِ السُّدُسُ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِی بِهَا أَوْ دَیْنٍ آبَآؤُکُمْ وَأَبناؤُکُمْ لاَ تَدْرُونَ أَیُّهُمْ أَقْرَبُ لَکُمْ نَفْعاً فَرِیضَةً مِّنَ اللّهِ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلِیما حَکِیمًا « ۱۱ 
خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى‏کند سهم پسر چون سهم دو دختر است و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بیشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترک است و اگر [دخترى که ارث مى‏برد] یکى باشد نیمى از میراث از آن اوست و براى هر یک از پدر و مادر وى [=متوفى] یک ششم از ماترک [مقرر شده] است این در صورتى است که [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش یک سوم است [و بقیه را پدر مى‏برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش یک ششم مى‏برد [البته همه اینها] پس از انجام وصیتى است که او بدان سفارش کرده یا د ینى [که باید استثنا شود] شما نمى دانید پدران و فرزندانتان کدام یک براى شما سودمندترند [این] فرضى است از جانب خدا زیرا خداوند داناى حکیم است

وَلَکُمْ نِصْفُ مَا تَرَکَ أَزْوَاجُکُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّهُنَّ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَهُنَّ وَلَدٌ فَلَکُمُ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْنَ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصِینَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَلَهُنَّ الرُّبُعُ مِمَّا تَرَکْتُمْ إِن لَّمْ یَکُن لَّکُمْ وَلَدٌ فَإِن کَانَ لَکُمْ وَلَدٌ فَلَهُنَّ الثُّمُنُ مِمَّا تَرَکْتُم مِّن بَعْدِ وَصِیَّةٍ تُوصُونَ بِهَا أَوْ دَیْنٍ وَإِن کَانَ رَجُلٌ یُورَثُ کَلاَلَةً أَو امْرَأَةٌ وَلَهُ أَخٌ أَوْ أُخْتٌ فَلِکُلِّ وَاحِدٍ مِّنْهُمَا السُّدُسُ فَإِن کَانُوَاْ أَکْثَرَ مِن ذَلِکَ فَهُمْ شُرَکَاء فِی الثُّلُثِ مِن بَعْدِ وَصِیَّةٍ یُوصَى بِهَآ أَوْ دَیْنٍ غَیْرَ مُضَآرٍّ وَصِیَّةً مِّنَ اللّهِ وَاللّهُ عَلِیمٌ حَلِیمٌ « ۱۲ 
و نیمى از میراث همسرانتان از آن شما [شوهران] است اگر آنان فرزندى نداشته باشند و اگر فرزندى داشته باشند یک چهارم ماترک آنان از آن شماست [البته] پس از انجام وصیتى که بدان سفارش کرده‏اند یا د ینى [که باید استثنا شود] و یک چهارم از میراث شما براى آنان است اگر شما فرزندى نداشته باشید و اگر فرزندى داشته باشید یک هشتم براى میراث شما از ایشان خواهد بود [البته] پس از انجام وصیتى که بدان سفارش کرده‏اید یا د ینى [که باید استثنا شود] و اگر مرد یا زنى که از او ارث مى‏برند کلاله [=بى‏فرزند و بى‏پدر و مادر] باشد و براى او برادر یا خواهرى باشد پس براى هر یک از آن دو یک ششم [ماترک] است و اگر آنان بیش از این باشند در یک سوم [ماترک] مشارکت دارند [البته] پس از انجام وصیتى که بدان سفارش شده یا د ینى که [باید استثنا شود به شرط آنکه از این طریق] زیانى [به ورثه] نرساند این است‏سفارش خدا و خداست که داناى بردبار است

یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ لاَ یَحِلُّ لَکُمْ أَن تَرِثُواْ النِّسَاء کَرْهًا وَلاَ تَعْضُلُوهُنَّ لِتَذْهَبُواْ بِبَعْضِ مَا آتَیْتُمُوهُنَّ إِلاَّ أَن یَأْتِینَ بِفَاحِشَةٍ مُّبَیِّنَةٍ وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ فَإِن کَرِهْتُمُوهُنَّ فَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَیَجْعَلَ اللّهُ فِیهِ خَیْرًا کَثِیرًا « ۱۹ 
اى کسانى که ایمان آورده‏اید براى شما حلال نیست که زنان را به اکراه ارث برید و آنان را زیر فشار مگذارید تا بخشى از آنچه را به آنان داده‏اید [از چنگشان به در] برید مگر آنکه مرتکب زشتکارى آشکارى شوند و با آنها بشایستگى رفتار کنید و اگر از آنان خوشتان نیامد پس چه بسا چیزى را خوش نمى‏دارید و خدا در آن مصلحت فراوان قرار مى‏دهد

وَلِکُلٍّ جَعَلْنَا مَوَالِیَ مِمَّا تَرَکَ الْوَالِدَانِ وَالأَقْرَبُونَ وَالَّذِینَ عَقَدَتْ أَیْمَانُکُمْ فَآتُوهُمْ نَصِیبَهُمْ إِنَّ اللّهَ کَانَ عَلَى کُلِّ شَیْءٍ شَهِیدًا « ۳۳ 
و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و کسانى که شما [با آنان] پیمان بسته‏اید بر جاى گذاشته‏اند براى هر یک [از مردان و زنان] وارثانى قرار داده‏ایم پس نصیبشان را به ایشان بدهید زیرا خدا همواره بر هر چیزى گواه است

وَیَسْتَفْتُونَکَ فِی النِّسَاء قُلِ اللّهُ یُفْتِیکُمْ فِیهِنَّ وَمَا یُتْلَى عَلَیْکُمْ فِی الْکِتَابِ فِی یَتَامَى النِّسَاء الَّلاتِی لاَ تُؤْتُونَهُنَّ مَا کُتِبَ لَهُنَّ وَتَرْغَبُونَ أَن تَنکِحُوهُنَّ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ الْوِلْدَانِ وَأَن تَقُومُواْ لِلْیَتَامَى بِالْقِسْطِ وَمَا تَفْعَلُواْ مِنْ خَیْرٍ فَإِنَّ اللّهَ کَانَ بِهِ عَلِیمًا « ۱۲۷ 
و در باره آنان راى تو را مى‏پرسند بگو خدا در باره آنان به شما فتوا مى‏دهد و [نیز] در باره آنچه در قرآن بر شما تلاوت مى‏شود در مورد زنان یتیمى که حق مقرر آنان را به ایشان نمى‏دهید و تمایل به ازدواج با آنان دارید و [در باره] کودکان ناتوان و اینکه با یتیمان [چگونه] به داد رفتار کنید [پاسخگر شماست] و هر کار نیکى انجام دهید قطعا خدا به آن داناست

یَسْتَفْتُونَکَ قُلِ اللَّـهُ یُفْتِیکُمْ فِی الْکَلَالَةِ  إِنِ امْرُ‌ؤٌ هَلَکَ لَیْسَ لَهُ وَلَدٌ وَلَهُ أُخْتٌ فَلَهَا نِصْفُ مَا تَرَ‌کَ  وَهُوَ یَرِ‌ثُهَا إِن لَّمْ یَکُن لَّهَا وَلَدٌ فَإِن کَانَتَا اثْنَتَیْنِ فَلَهُمَا الثُّلُثَانِ مِمَّا تَرَ‌کۚ وَإِن کَانُوا إِخْوَةً رِّ‌جَالًا وَنِسَاءً فَلِلذَّکَرِ‌ مِثْلُ حَظِّ الْأُنثَیَیْنِ  یُبَیِّنُ اللَّـهُ لَکُمْ أَن تَضِلُّوا  وَاللَّـهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ  « ۱۷۶ 

از تو [در باره کلاله] فتوا مى‏طلبند بگو خدا در باره کلاله فتوا مى‏دهد اگر مردى بمیرد و فرزندى نداشته باشد و خواهرى داشته باشد نصف میراث از آن اوست و آن [مرد نیز] از او ارث مى‏برد اگر براى او [=خواهر] فرزندى نباشد پس اگر [ورثه فقط] دو خواهر باشند دو سوم میراث براى آن دو است و اگر [چند] خواهر و برادرند پس نصیب مرد مانند نصیب دو زن است‏خدا براى شما توضیح مى‏دهد تا مبادا گمراه شوید و خداوند به هر چیزى داناست

المَایده

یِا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُواْ شَهَادَةُ بَیْنِکُمْ إِذَا حَضَرَ أَحَدَکُمُ الْمَوْتُ حِینَ الْوَصِیَّةِ اثْنَانِ ذَوَا عَدْلٍ مِّنکُمْ أَوْ آخَرَانِ مِنْ غَیْرِکُمْ إِنْ أَنتُمْ ضَرَبْتُمْ فِی الأَرْضِ فَأَصَابَتْکُم مُّصِیبَةُ الْمَوْتِ تَحْبِسُونَهُمَا مِن بَعْدِ الصَّلاَةِ فَیُقْسِمَانِ بِاللّهِ إِنِ ارْتَبْتُمْ لاَ نَشْتَرِی بِهِ ثَمَنًا وَلَوْ کَانَ ذَا قُرْبَى وَلاَ نَکْتُمُ شَهَادَةَ اللّهِ إِنَّا إِذًا لَّمِنَ الآثِمِینَ « ۱۰۶ 
اى کسانى که ایمان آورده‏اید هنگامى که یکى از شما را [نشانه‏هاى] مرگ دررسید باید از میان خود دو عادل را در موقع وصیت به شهادت میان خود فرا خوانید یا اگر در سفر بودید و مصیبت مرگ شما را فرا رسید [و شاهد مسلمان نبود] دو تن از غیر [همکیشان] خود را [به شهادت بطلبید] و اگر [در صداقت آنان] شک کردید پس از نماز آن دو را نگاه مى‏دارید پس به خدا سوگند یاد مى‏کنند که ما این [حق] را به هیچ قیمتى نمى‏فروشیم هر چند [پاى] خویشاوند [در کار] باشد و شهادت الهى را کتمان نمى‏کنیم که [اگر کتمان حق کنیم] در این صورت از گناهکاران خواهیم بود

الاْعراف

أَوَلَمْ یَهْدِ لِلَّذِینَ یَرِثُونَ الأَرْضَ مِن بَعْدِ أَهْلِهَا أَن لَّوْ نَشَاء أَصَبْنَاهُم بِذُنُوبِهِمْ وَنَطْبَعُ عَلَى قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ یَسْمَعُونَ « ۱۰۰ 
مگر براى کسانى که زمین را پس از ساکنان [پیشین] آن به ارث مى‏برند باز ننموده است که اگر مى‏خواستیم آنان را به [کیفر] گناهانشان مى‏رساندیم و بر دلهایشان مهر مى‏نهادیم تا دیگر نشنوند

وَأَوْرَثْنَا الْقَوْمَ الَّذِینَ کَانُواْ یُسْتَضْعَفُونَ مَشَارِقَ الأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا الَّتِی بَارَکْنَا فِیهَا وَتَمَّتْ کَلِمَتُ رَبِّکَ الْحُسْنَى عَلَى بَنِی إِسْرَآئِیلَ بِمَا صَبَرُواْ وَدَمَّرْنَا مَا کَانَ یَصْنَعُ فِرْعَوْنُ وَقَوْمُهُ وَمَا کَانُواْ یَعْرِشُونَ « ۱۳۷ 
و به آن گروهى که پیوسته تضعیف مى‏شدند [بخشهاى] باختر و خاورى سرزمین [فلسطین] را که در آن برکت قرار داده بودیم به میراث عطا کردیم و به پاس آنکه صبر کردند وعده نیکوى پروردگارت به فرزندان اسرائیل تحقق یافت و آنچه را که فرعون و قومش ساخته و افراشته بودند ویران کردیم

الاْنفال

وَالَّذِینَ آمَنُواْ مِن بَعْدُ وَهَاجَرُواْ وَجَاهَدُواْ مَعَکُمْ فَأُوْلَئِکَ مِنکُمْ وَأُوْلُواْ الأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللّهِ إِنَّ اللّهَ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ « ۷۵ 
و کسانى که بعدا ایمان آورده و هجرت نموده و همراه شما جهاد کرده‏اند اینان از زمره شمایند و خویشاوندان نسبت به یکدیگر [از دیگران] در کتاب خدا سزاوارترند آرى خدا به هر چیزى داناست

مریم

وَإِنِّی خِفْتُ الْمَوَالِیَ مِن وَرَائِی وَکَانَتِ امْرَأَتِی عَاقِرًا فَهَبْ لِی مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا « ۵ 
و من پس از خویشتن از بستگانم بیمناکم و زنم نازاست پس از جانب خود ولى [و جانشینى] به من ببخش

یَرِثُنِی وَیَرِثُ مِنْ آلِ یَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِیًّا « ۶ 
که از من ارث برد و از خاندان یعقوب [نیز] ارث برد و او را اى پروردگار من پسندیده گردان

تِلْکَ الْجَنَّةُ الَّتِی نُورِثُ مِنْ عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیًّا « ۶۳ 
این همان بهشتى است که به هر یک از بندگان ما که پرهیزگار باشند به میراث مى‏دهیم

وَنَرِثُهُ مَا یَقُولُ وَیَأْتِینَا فَرْدًا « ۸۰ 

و آنچه را مى‏گوید از او به ارث مى‏بریم و تنها به سوى ما خواهد آمد

الاّنبیا

وَلَقَدْ کَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ « ۱۰۵ 
و در حقیقت در زبور پس از تورات نوشتیم که زمین را بندگان شایسته ما به ارث خواهند برد

المومنون

الَّذِینَ یَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ « ۱۱ 
همانان که بهشت را به ارث مى‏برند و در آنجا جاودان مى‏مانند

الشعرا

کَذَلِکَ وَأَوْرَثْنَاهَا بَنِی إِسْرَائِیلَ « ۵۹ 
.اراده ما چنین بود و آن [نعمتها] را به فرزندان اسرائیل میراث دادیم

النمل

وَوَرِثَ سُلَیْمَانُ دَاوُودَ وَقَالَ یَا أَیُّهَا النَّاسُ عُلِّمْنَا مَنطِقَ الطَّیْرِ وَأُوتِینَا مِن کُلِّ شَیْءٍ إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْفَضْلُ الْمُبِینُ « ۱۶ 
و سلیمان از داوود میراث یافت و گفت اى مردم ما زبان پرندگان را تعلیم یافته‏ایم و از هر چیزى به ما داده شده است راستى که این همان امتیاز آشکار است

الاحزاب

النَّبِیُّ أَوْلَى بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنفُسِهِمْ وَأَزْوَاجُهُ أُمَّهَاتُهُمْ وَأُوْلُو الْأَرْحَامِ بَعْضُهُمْ أَوْلَى بِبَعْضٍ فِی کِتَابِ اللَّهِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُهَاجِرِینَ إِلَّا أَن تَفْعَلُوا إِلَى أَوْلِیَائِکُم مَّعْرُوفًا کَانَ ذَلِکَ فِی الْکِتَابِ مَسْطُورًا  « ۶ 
پیامبر به مؤمنان از خودشان سزاوارتر [و نزدیکتر] است و همسرانش مادران ایشانند و خویشاوندان [طبق] کتاب خدا بعضى [نسبت] به بعضى اولویت دارند [و] بر مؤمنان و مهاجران [مقدمند] مگر آنکه بخواهید به دوستان [مؤمن] خود [وصیت‏یا] احسانى کنید و این در کتاب [خدا] نگاشته شده است

فاطر

ثُمَّ أَوْرَثْنَا الْکِتَابَ الَّذِینَ اصْطَفَیْنَا مِنْ عِبَادِنَا فَمِنْهُمْ ظَالِمٌ لِّنَفْسِهِ وَمِنْهُم مُّقْتَصِدٌ وَمِنْهُمْ سَابِقٌ بِالْخَیْرَاتِ بِإِذْنِ اللَّهِ ذَلِکَ هُوَ الْفَضْلُ الْکَبِیرُ « ۳۲ 
سپس این کتاب را به آن بندگان خود که [آنان را] برگزیده بودیم به میراث دادیم پس برخى از آنان بر خود ستمکارند و برخى از ایشان میانه‏رو و برخى از آنان در کارهاى نیک به فرمان خدا پیشگامند و این خود توفیق بزرگ است

یس

فَلَا یَسْتَطِیعُونَ تَوْصِیَةً وَلَا إِلَى أَهْلِهِمْ یَرْجِعُونَ « ۵۰ 
آنگاه نه توانایى وصیتى دارند و نه مى‏توانند به سوى کسان خود برگردند

الزمر

وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی صَدَقَنَا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَیْثُ نَشَاء فَنِعْمَ أَجْرُ الْعَامِلِینَ « ۷۴ 
و گویند سپاس خدایى را که وعده‏اش را بر ما راست گردانید و سرزمین [بهشت] را به ما میراث داد از هر جاى آن باغ [پهناور] که بخواهیم جاى مى‏گزینیم چه نیک است پاداش عمل‏کنندگان

غافر

وَلَقَدْ آتَیْنَا مُوسَى الْهُدَى وَأَوْرَثْنَا بَنِی إِسْرَائِیلَ الْکِتَابَ « ۵۳ 
و قطعا موسى را هدایت دادیم و به فرزندان اسرائیل تورات را به میراث نهادیم

الحدید

وَمَا لَکُمْ أَلَّا تُنفِقُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ وَلِلَّهِ مِیرَاثُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ لَا یَسْتَوِی مِنکُم مَّنْ أَنفَقَ مِن قَبْلِ الْفَتْحِ وَقَاتَلَ أُوْلَئِکَ أَعْظَمُ دَرَجَةً مِّنَ الَّذِینَ أَنفَقُوا مِن بَعْدُ وَقَاتَلُوا وَکُلًّا وَعَدَ اللَّهُ الْحُسْنَى وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِیرٌ « ۱۰ 
و شما را چه شده که در راه خدا انفاق نمى‏کنید و [حال آنکه] میراث آسمانها و زمین به خدا تعلق دارد کسانى از شما که پیش از فتح [مکه] انفاق و جهاد کرده‏اند [با دیگران] یکسان نیستند آنان از [حیث] درجه بزرگتر از کسانى‏اند که بعدا به انفاق و جهاد پرداخته‏اند و خداوند به هر کدام وعده نیکو داده است و خدا به آنچه مى‏کنید آگاه است

الفجر

وَتَأْکُلُونَ التُّرَاثَ أَکْلًا لَّمًّا « ۱۹

 

گزیده کافى / ج‏۶ / ۵۴ / وصیت در کتاب و سنت ….. ص : ۵۳

۱۰۳- ] قال: إذا کان الرجل فی بلد لیس فیه مسلم جازت شهادة من لیس‏ گفت: هیچ‏کس به حال مرگ نمى‏افتد مگر آنکه خداى عز و جل چشم و گوش و خرد او را به او باز مى‏گرداند تا وصیت‏ کند، خواه از فرصت الهى استفاده بکند و یا استفاده نکند. این همان نشاطى است که نام آن‏را نشاط قبل از مرگ نهاده‏اند. برعهده هر مسلمانى حق است که قبل از مرگ وصیت‏ کند.

گزیده کافى / ج‏۶ / ۵۴ / وصیت در کتاب و سنت ….. ص : ۵۳

* (۳۸۰۶)* ابو جعفر باقر (ع) گفت: وصیت‏ حق است. جدم رسول خدا- صلوات اللّه علیه- نیز وصیت‏ کرد. شایسته آن است که مسلمان به سنت رسول خدا (ص) عمل کند، و براى بعد از مرگ سفارش کند.

گزیده کافى / ج‏۶ / ۵۷ / رد و قبول ….. ص : ۵۷

* (۳۸۱۱)* ۱- ابو عبد اللّه صادق (ع) گفت: اگر کسى هنگام مرگ براى خود وصیى انتخاب کند و آن وصى غایب باشد، بعد از اطلاع نمى‏تواند وصیت‏ آن مرحوم را رد کند؛ ولى اگر آن وصى حاضر باشد، تا هنگامى که وصیت‏گزار مرحوم نشده صاحب اختیار است: اگر بخواهد وصیت‏ را مى‏پذیرد، و اگر نخواهد نمى‏پذیرد.

 گزیده کافى / ج‏۶ / ۵۹ / اختیارات شخصى ….. ص : ۵۹

* (۳۸۱۶)* ۴- مردى وصیت‏ کرد که تمام اموال او را به ابو جعفر باقر- علیه السلام- تسلیم کنند. برادرش مى‏گفت: من صورت اموال را به خدمت ابو جعفر (ع) بردم و ریز اقلام را یک‏یک ارائه دادم و ابو جعفر باقر (ع) مرتب مى‏فرمود: صبر کن، از این متاع، فلان مبلغ براى من بفرست و مابقى از آن تو باشد. به همین نحو صورت اموال را خواندم تا به پایان رسید. و چون وارسى کردم متوجه شدم که ابو جعفر فقط یک سوم اموال را براى خود منظور کرده است. من به آن سرور گفتم: گویا فرموده‏اید که یک سوم اموال را براى شما بیاورم و دو سوم آن‏را به من بخشیده‏اید؟ ابو جعفر گفت: بلى. من گفتم: باید اموال را بفروشم و سهم ثلث را به صورت نقدینه به خدمت بیاورم؟ ابو جعفر گفت: نه، به هر صورتى که بر تو سهل و آسان باشد تأدیه کن، لازم نیست که اموال برادرت را بفروش بگذارى. و اگر وصیت‏ کند تا اموال او را مطابق دلخواهش به مصرف برسانند، فقط به یک سوم اموال خود حق دارد و مابقى از آن وارثان او خواهد بود؛ ولى بهتر آن است که اهل و عیال خود را ضایع نگذارد و به وارثان خود خسارت وارد نکند.

گزیده کافى / ج‏۶ / ۶۱ / وصیت به نفع وارثان ….. ص :۶۰

* (۳۸۲۱)* ۳- ابو جعفر باقر (ع) گفت: وصیت‏ کردن براى وارث مانعى ندارد.

 گزیده کافى / ج‏۶ / ۶۲ / حق ثلث، یک سوم ….. ص :

۶۲ * (۳۸۲۳)* ۱- ابو عبد اللّه صادق (ع) گفت: رسول خدا- صلوات اللّه علیه- در مکه مى‏زیست که براء بن معرور انصارى در مدینه به حال احتضار افتاد، و با آنکه رسول خدا و مسلمانان به سوى بیت المقدس نماز مى‏خواندند، براء بن معرور وصیت‏ کرد به هنگام دفن روى او را به سوى مکه بگردانند، تا روى او به سوى رسول خدا (ص) بوده باشد، و این سنت برقرار ماند، و همین براء بن معرور وصیت‏ کرد تا یک سوم اموال او را به مستمندان بدهند، و سنت حق ثلث برجا ماند.

 گزیده کافى / ج‏۶ / ۶۳ / حق ثلث، یک سوم ….. ص : ۶۲

* (۳۸۲۵)* ۳- از ابو عبد اللّه صادق (ع) پرسیدم: اگر کسى وصیت‏ کند و بمیرد، اموال او تا چه حد به مصرف وصیت‏ مى‏رسد؟ ابو عبد اللّه گفت: یک سوم اموال او به خودش تعلق دارد. بانوان نیز همین حق را دارند.

 گزیده کافى / ج‏۶ / ۶۴ / گذشت وارثان ….. ص : ۶۴

* (۳۸۲۷)* ۱- به ابو عبد اللّه صادق (ع) گفتم: اگر کسى در حضور وارثان خود وصیت‏ کند، و با آنکه از حد ثلث تجاوز کرده باشد وارثانش اعتراضى نکنند و وصیت‏ را بپذیرند، ولى بعد از مرگ او، وصیت‏ را نقض کنند و اضافه بر ثلث را مردود سازند، آیا وارثان چنین حقى دارند که در حال حیات او مراتب وصیت‏ را بپذیرند و بعد از مرگ پذیرش خود را پس بگیرند؟ ابو عبد اللّه گفت: وارثان چنین حقى ندارند، وصیت‏ آن مرحوم بر علیه وارثانش لازم‏الاجرا است، با این قید که در حال حیات او مراتب وصیت‏ را تأیید کرده و اعتراضى نکرده باشند.

گزیده کافى / ج‏۶ / ۹۶ / ابطال وصیت ….. ص : ۹۶

* (۳۸۹۰)* ۱- شنیدم ابو عبد اللّه صادق (ع) مى‏گفت: هر کس خودکشى نماید در آتش دوزخ خواهد بود. کسى از حاضران پرسید: بفرمائید که اگر کسى وصیتنامه خود را تنظیم کند و در همان ساعت خودکشى کند، آیا وصیت‏ او باید اجرا شود؟ ابو عبد اللّه گفت: اگر کسى اول وصیت‏ کند و سپس دست به خودکشى زند، مثلا جراحتى بر تن خود برساند و یا سمى تناول کند، وصیت‏ او در حد ثلث لازم‏الاجرا خواهد بود؛ ولى اگر اول دست به خودکشى زده باشد، یعنى جراحتى بر تن خود وارد کند و یا سمى تناول کند، و بعدا وصیت‏ کند، وصیت‏ او اجرا نخواهد شد.

 گزیده کافى / ج‏۶ / ۱۰۱ / صدقات رسول خدا و صدقات فاطمه زهرا و امامان ….. ص : ۹۸

* (۳۸۹۹)* ۱۱- به ابو الحسن امام کاظم- علیه السلام- گفتم: برخى مى‏گویند که وصیت‏ به اندازه یک سوم بهتر است و برخى مى‏گویند وصیت‏ به اندازه یک چهارم بهتر است؛ آیا این سخنها پایه صحیح و شناخت درستى دارند؟ بفرمائید که ابو عبد اللّه صادق تا چه حدى وصیت‏ کرد. ابو الحسن گفت: پدرم به میزان یک سوم وصیت‏ کرد.

من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۳ / ۳۳۱ / باب وجوب برگزار کردن حجة الاسلام از جانب متوفى اعم از آنکه در این باره وصیت کرده باشد یا نه ….. ص :۳۳۰

۲۹۲۰- و از معاویة بن عمّار روایت شده است که گفت: از امام صادق علیه السّلام در باره زنى سؤال کردم که مالى را براى مصرف در صدقه و حجّ و آزاد کردن برده مورد وصیّت‏ قرار داد، پس امام فرمود حجّ را مقدّم بدار، زیرا که آن مفروض است، پس اگر چیزى باقى ماند بخشى از آن را در صدقه و بخشى را در آزاد کردن برده قرار ده.

من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۴ / ۸۶ / *(بطلان شهادت در مورد جور و ربا و خلاف شرع) * ….. ص :۸۶

۳۳۴۸- اسماعیل بن مسلم، از حضرت صادق از پدرش علیهما السّلام روایت کرده که فرمود: براستى که شهادت در مورد ربا و وصیّت‏ به جور باطل است (مثلا کسى وصیّت‏ کند فلان مقدار از ارث به فلان وارث کمتر بدهید، یا کسى شهادت دهد فلان مبلغ بابت فرع پول، فلانى به دیگرى بدهکار است) و اگر شاهدان گفتند ما نمى‏دانیم که ربا است یا ستم در ارث یا وصیّت‏ است رهایشان کنید و اگر مى‏دانستند که آن ربا و حرام و یا ستم به وارث است باید تعزیر هم بشوند یعنى تازیانه بخورند.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۵ / ۲۸۶ / باب شناخت معاصى کبیره که خداوند عقوبت آنها را آتش دوزخ گفته است ….. ص : ۲۸۰

۴۹۳۳- و در خبر دیگر آمده است که ظلم و ستم کردن در مورد وصیّت‏ خود از معاصى کبیره محسوب است. شرح: «حیف یا جنف در وصیّت‏ آنست که انسان نوعى وصیّت‏ کند که بورثه ستم شود مثلا بدون جهت خود را به غیر ورثه بدهکار بداند و وصیّت‏ کند که فلان مبلغ به فلان کس بدهکارم باو بدهید و نظرش ضرر به ورثه باشد».

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۱۳ / باب متعلق به اینکه وصیت کامل‏کننده نارسائیهاى زکاتست. ….. ص : ۱۲

علىّ علیه السّلام- فرمود: وصیّت‏ کامل‏کننده نارسائیهاى زکاتست.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۱۳ / باب آنکه وصیت کند و ستم نکند و ضرر بوارث نرساند ….. ص :۱۳

۵۴۱۴-سکونى از امام جعفر بن محمد، از پدرش علیهما السّلام روایت کرده است که فرمود: علىّ علیه السّلام فرمود: کسى که وصیّت‏ کند، و با اقاریر خلاف واقع در باره ورثه ستم نکند، و زیانى بکسى وارد نسازد، چنانست که مورد وصیّت‏ را در زمان حیات خود بصدقه داده باشد.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۱۴ / باب آنکه بهنگام مردن وصیتش را بخوبى انجام ندهد …..        ص : ۱۴

۵۴۱۶- عبّاس بن عامر، از أبان، از ابو بصیر از امام صادق علیه السّلام روایت کرده است که فرمود: کسى که وصیّتش را بهنگام مردنش بخوبى انجام ندهد، این کوتاهى نقصى در مروت و عقل او است، و فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و آله بعلى علیه السّلام وصیّت‏ کرد، و على علیه السّلام بحسن، و حسن علیه السّلام بحسین، و حسین علیه السّلام بعلىّ بن الحسین، و علىّ بن الحسین علیه السّلام بمحمّد بن علىّ الباقر علیهما السّلام وصیّت‏ کرد.

من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۱۵ / باب عدل و جور در وصیت …..

ص : ۱۵

۵۴۱۹- هارون بن مسلم، از مسعدة بن صدقه، از امام جعفر بن محمّد، از پدرش علیهما السّلام روایت کرده است، که فرمود: کسى که در وصیّت‏ خود عدل را بکار بندد، بمنزله کسى است که در زمان حیات خود مورد وصیّت‏ را بصدقه داده باشد، و کسى که در وصیّتش جور کند خداى عزّ و جلّ را بروز قیامت در حالى دیدار خواهد کرد که از او روگردان باشد.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۱۶ / باب متعلق به

اینکه جور و ظلم در وصیت از گناهان کبیره است ….. ص : ۱۵

پدرش، از پدرانش علیهم السّلام روایت کرده است، که گفت: «علىّ علیه السلام فرمود: جور و ظلم در وصیت‏ از جمله گناهان کبیره است.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۸۴ / باب کسى که چیزى از مال خود را براى دیگرى وصیت کند، و آنگاه بخطا کشته شود ….. ص :۸۳

۵۵۳۷- و در خبر دیگر: از امام صادق علیه السّلام در باره مردى سؤال کردند، که بثلث مال خود وصیّت‏ کرد، و آنگاه به خطا و غیر عمد کشته شد، امام فرمود: ثلث دیه‏اش داخل وصیّت‏ او است.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۸۴ / باب حکم اینکه مردى در باره فرزندان و مالش بمردى وصیت میکند، و به او اجازه میدهد که مال را سرمایه کار کند و سود میان او و فرزندانش قسمت شود ….. ص : ۸۴

۵۵۳۸- محمّد بن یعقوب کلینىّ- رضى اللَّه عنه- گفت: احمد بن محمّد عاصمى، از علىّ بن حسن میثمى، از حسن بن علىّ بن یوسف، از مثنّى بن ولید، از محمّد بن مسلم، از امام صادق علیه السّلام براى من حدیث کرد که از آن امام سؤال کردند مردى در باره فرزندانش و مالش بمردى وصیّت‏ کرد، و بهنگام وصیّت‏ به او اجازه داد که آن مال را سرمایه کار قرار دهد، و سود معامله میان او و آن فرزندان قسمت شود، امام فرمود: باکى به آن نیست، زیرا که پدر او در زمان حیاتش به آن وصى در این باره اجازه داده است.

 معانی الأخبار / ترجمه محمدى / ج‏۱ / ۳۷۴ / باب ۱۳۵ – معنى سبیل الله ….. ص : ۳۷۳

۳- حسن بن راشد گوید: در شهر مدینه از امام عسکرىّ علیه السّلام پرسیدم در باره مردى که وصیّت‏ نموده، اموالش «فِی سَبِیلِ اللَّهِ‏» مصرف شود. فرمود: «سبیل اللَّه» شیعیان ما هستند.

علل الشرائع / ترجمه مسترحمى / النص / ۲۱۱ / باب هشتاد و پنجم علت آنکه انسان چیزى را فراموش میکند و یا بخاطرش مى‏آید و علت آنکه انسان شبیه بپدر و یا بعمو و یا بدائى خود مى‏شود حضرت صادق علیه السّلام شیعه ما نیست کسى که بخوابد و وصیت‏ نامه او زیر سرش نباشد، زیرا اگر بمیرد بدون وصیت‏ مرده

علل الشرائع / ترجمه مسترحمى / النص / ۲۱۱ / باب هشتاد و پنجم علت آنکه انسان چیزى را فراموش میکند و یا بخاطرش مى‏آید و علت آنکه انسان شبیه بپدر و یا بعمو و یا بدائى خود مى‏شود هر که بدون وصیت‏ بمیرد همانند مردمان زمان جاهلیت مرده، یعنى از اسلام خارجست.

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۴۳۷ / باب ۱۹ جواز وصیت با اشاره و نوشتن ….. ص : ۴۳۵

مکارم الأخلاق / ترجمه میرباقرى / ج‏۲ / ۲۱۰ / (در وصیت) ….. ص : ۲۰۹

امام صادق (ع) فرمود: هر که وقت مردن براى آن عده از خویشانش که از وى ارث نمیبرند وصیت‏ نکند عملش را به معصیت ختم نموده.

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۲۳۵ / باب ۱ استحباب وقف و صدقات و بیان صدقات پیامبر صلى الله علیه و آله و فاطمه علیها السلام و امامان علیهم السلام و اصحاب ….. ص :۲۲۵

۳۰۴- (۱۶) محمد بن مهران بن محمد گوید: «امام صادق علیه السلام وصیت‏ کرد که هفت موسم حج برایش عزادارى و نوحه‏سرایى کنند و براى هر موسم مالى را وقف کرد که هزینه آن شود.»

منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۲۹۹ / باب ۲ وابسته بودن سکنى به شرایط آن ….. ص : ۲۹۷

۳۹۳- (۹) در کتاب المقنع آمده است: «هرگاه شخصى حق سکونت خانه‏اش را براى دیگرى وصیت‏ کند، وارثان وى باید آن را انجام دهند، آن‏گاه پس از مرگ کسى که برایش وصیت‏ شده خانه به میراث باز مى‏گردد.» نظیر این عبارت در کتاب فقه الرضا نیز آمده است.

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۵۱ / باب ۱ احکام وصیت، کمیت و کیفیت انجام آن ….. ص : ۳۴۹

و فرمود: هرکس با وصیت‏ نیکویى بمیرد، شهید مرده است.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۵۹ / باب ۱ احکام وصیت، کمیت و کیفیت انجام آن ….. ص :۳۴۹

۴۹۰- (۲۱) در کتاب المقنع آمده است: «پس اگر به ناحق و برخلاف سنت وصیت‏ کند، باکى بر وصى نیست که آن را به حق و سنت بازگرداند.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۶۳ / باب ۱ احکام وصیت، کمیت و کیفیت انجام آن ….. ص : ۳۴۹

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: به ثلث وصیت‏ کن و ثلث بسیار است و فرمود: اگر تو فرزندانت را توانگر باقى گذارى بهتر از این است که نان خوران نیازمندى از خود باقى گذارى که مردم را ناراحت کنند.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۶۵ / باب ۱ ص : ۳۴۹

۵۰۸- (۳۹) ابن سنان از امام صادق علیه السلام روایت مى‏کند که فرمود: «هنگام مرگ ثلث مال انسان در اختیار اوست و اگر وصیت‏ نکند، وارثان درباره هزینه کردن آن وظیفه‏اى ندارند.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۶۹ / باب ۱ احکام وصیت، کمیت و کیفیت انجام آن ….. ص : ۳۴۹

امام علیه السلام فرمود: به تقواى الهى وصیت‏ کن ولى مالت را براى وارثانت باقى گذار؛ زیرا آن ناچیز و اندک است. همانا خداوند عزیز و باشکوه مى‏فرماید: «اگر ثروت انبوهى برجاى گذاشت، وصیت‏ کند و تو ثروت انبوهى برجاى نگذاشته‏اى که در آن وصیت‏ کنى.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۷۳ / باب ۱ احکام وصیت، کمیت و کیفیت انجام آن ….. ص : ۳۴۹

و در روایات باب هشتم و هجدهم از ابواب نیابت مناسب با این بحث هست و در روایت بیست و هفتم از باب دوازدهم از ابواب مبارزه با نفس فرموده امام علیه السلام که: «گناهان تغییر دهنده نعمت، ظلم به مردم است … و ترک وصیت‏ تا فرا رسیدن مرگ.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۳۷۳ / باب ۲ وصیت، کامل‏کننده کاستى‏هاى زکات ….. ص : ۳۷۳

۵۲۳- (۲) محمد بن یحیى با واسطه از معصوم علیه السلام روایت مى‏کند که فرمود: «هرکس به ثلث مالش وصیت‏ کند به حساب زکاتش گذاشته مى‏شود.»

 نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) / ۳۸۳ / نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم«ص» با ترجمه فارسى وصیت‏ نکردن مایه ننگ این جهان و آتش آن جهانست.

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۴۴۷ / باب ۲۲ وجوب پذیرش وصیت پدر از سوى فرزند ….. ص : ۴۴۷

۶۲۷- (۲) در کتاب المقنع آمده است: «هرگاه شخصى فرزندش را به پذیرش وصیت‏ خود فراخواند، فرزند حق خوددارى از پذیرفتن ندارد.»

 منابع فقه شیعه (ترجمه جامع أحادیث الشیعة) / ج‏۲۴ / ۵۱۷ / باب ۵۷ ص : ۵۱۷

۷۱۷- (۴) ابو خدیجه از امام صادق علیه السلام روایت مى‏کند که فرمود: «کافر از مسلمان ارث نمى‏برد ولى مسلمان مى‏تواند از کافر ارث ببرد مگر آن‏که مسلمان چیزى را براى کافر وصیت‏ کند.»

 نهج الفصاحة (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول صلى الله علیه و آله) / ۲۷۹ / نهج الفصاحة مجموعه کلمات قصار حضرت رسول اکرم«ص» با ترجمه فارسى مرد یا زن شصت سال خدا را عبادت مى‏کنند و هنگام مرگ در وصیت‏ بحق رفتار نمى‏کنند و جهنم بر آنها واجب مى‏شود.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۳ / ۳۳۰ / ص : ۳۳۰

۲۹۱۸- و از حارث فروشنده انماط روایت شده است که از امام صادق علیه السّلام در باره مردى سؤال کرد که به انجام حجّى وصیّت کرد. پس امام فرمود: اگر صروره بوده میباید حجّ را از اصل مال او انجام دهند، زیرا که آن دینى است که او بر ذمّه داشته، ولى اگر حجّ بجاى آورده است، نفقه حجّ از ثلث‏ مال‏ او برداشت مى‏شود.

 من لا یحضره الفقیه / ترجمه غفارى، على اکبر ومحمد جواد و بلاغى، صدر / ج‏۶ / ۱۲ / باب احتجاج خداى عز و جل بر تارک وصیت ….. ص : ۱۱

ابو حمزه، از یکى از امامان علیهم السّلام روایت کرده است که فرمود: خداى تبارک و تعالى میگوید: اى پسر آدم، بوسیله سه چیز بر تو منت نهادم: گناهى را بر تو پوشاندم که اگر خویش و تبارت آن را میدانستند، تو را در قبرستان مسلمین دفن نمیکردند. و نعمت خود را بر تو وسعت بخشیدم، و آنگاه از تو قرض خواستم، ولى تو اقدام بخیرى نکردى. و تو را بهنگام مرگ مهلتى دادم، تا مگر در ثلث‏ مال‏ خود وصیّتى کنى، ولى تو در این باره قدم خیرى برنداشتى.

 عیون أخبار الرضا علیه السلام / ترجمه غفارى و مستفید / ج‏۱ / ۶۵۲ / باب ۳۰….. ص : ۶۴۵

فرمود: اکنون در امان خداوند عزّ و جلّ هستید، پس حرکت کنید، همه به راه افتادند، ناگهان علامت حرامیان ظاهر گشت و همه قافله را خوف گرفت، امام علیه السّلام فرمود: چرا این چنین مى‏هراسید، شما در امان خداى تعالى هستید، هرگز بیم نکنید، گروه راهزنان سواره رسیدند، و از اسبان به زیر آمده نزد امام صادق شدند و دست مبارک آن حضرت را بوسیده و اظهار نمودند که دوش در خواب رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله را دیدیم و به ما فرمان داده تا خود را به تو معرّفى کنیم و اکنون در اختیار شما هستیم و از شما و این گروه جدا نمى‏شویم تا همه را محافظت نموده به منزل رسانیم، امام صادق علیه السّلام فرمود: ما نیازى به شما نداریم، همان کس که ما را از خطر شما حفظ فرمود همو حافظ و یار و یاور ما خواهد بود و از شرّ دشمنان حفظمان خواهد فرمود، پس همگى به سلامت گذشتند و به منزل رسیدند و ثلث‏ مال‏ را به عنوان صدقه به فقرا و بى‏نوایان دادند و مال التجاره ایشان سود کرد و هر درهمى ده برابر شد، و آنان با خود مى‏گفتند: چه قدر بسیار بود برکت حضرت صادق (ع) و آن جناب بایشان فرمود دانستید که معامله با خداوند چه قدر برکت دارد پس بر آن مداومت بکنید و این گونه معامله را از دست ندهید .

 

بسم الله الرحمن الرحیم

وصیت نامه شرعی و قانونی

قبل از نوشتن وصیت، این یادآوری ها مطالعه شود :

1- این وصیت نامه برای همه مکلفین اعم از زن و مرد قابل استفاده است و در این موضوع تفاوتی بین وصیت نامه بانوان و آقایان وجود ندارد .

2- وصیت کردن بر کسی که دینی یا امانتی از مردم نزد او باشد یا واجباتی مانند نماز ، روزه ، حج و یا کفارات بر عهده دارد واجب است ، لذا حتی اگر انجام تمام مفاد این وصیت نامه برای شما سخت است ، حداقل بخش مربوط به بدهکاریهای الهی و مردمی (بخش دوم ) را مقید باشید که تکمیل نمایید .

3- برای تنظیم وصیت نامه، حتما به عالم دینی که به مسائل وصیت آشنائی کامل داشته باشد مراجعه فرمایید .

4- وصی انسان باید فردی مورد وثوق و اطمینان باشد که بدانیم به وصیت عمل خواهد کرد .

5- همه ساله وصیت نامه را مورد تجدید نظر قرار دهید تا اگر مواردی از آن نیازمند تغییر و یا اصلاح بود ، این کار انجام پذیرد .

6- بهتر است همان گونه که امیرمؤمنان (ع) در نهج البلاغه می فرماید ، خودمان وصی خود باشیم و آن چه از کارهای خیر که دوست داریم بعد از ما برای ما انجام دهند ، خودمان در زمان حیات انجام دهیم .

7- برای وصیت نامه از چند نفر از افراد مورد اعتماد به عنوان شاهد استفاده کنیم .

8- انسان فقط نسبت به نحوه هزینه کردن یک سوم از دارائی خود پس از مرگ ،اختیار دارد و بیش از آن از اختیار او بیرون است و چگونگی تقسیم دو سوم باقیمانده آن به گونه ای است که خداوند معین فرموده است ، بنابراین نمی توان وصیت کرد که مثلا ارث پسر و دختر یکسان باشد و یا بیش از آن چه خداوند معین فرموده است به یکی از  وارثان پرداخت شود ، مگر آن که همه وارثان بالغ و رشید بوده و  به این گونه تقسیم در زمان حیات یا بعد از مرگ وصیت کننده راضی بوده و اجازه دهند. هم چنین محروم کردن برخی از ورثه  از ارث معنا ندارد و بی تاثیر  است .

9- انسان میتواند از یک سوم اموالش برای انجام کارهای خیر بعد از خودش وصیت کند ، اما وصیت به یک سوم برای امور خیریه در صورتی خوب است که وارثان ما ، نیازمند نباشند اما در صورتیکه آنان حقیقتا نیازمندند، بهتر است به کمتر از یک سوم مثلا یک چهارم یا یک پنجم وصیت کرد.

10-بهتر است در وصیت به یک سوم یعنی ( ثلث ) بخش معینی از دارائی را تعیین کنیم تا به اندازه یک سوم از همان بخش برداشته شود مثلا قید کنیم که  از خانه یا مغازه یا پول های نقد یک سوم برداشته شود ، زیرا وصیت به یک سوم از همه دارائی ،  برای وارثان موجب زحمت خواهد بود .

11- وصیت به پرداخت مقداری از ثلث  برای خویشاوندان نیازمندی که وارث نیستند مستحب است و در قرآن کریم و  روایات تاکید فراوانی  به آن شده است .

12-امکان تغییر وصیت تا آخرین لحظه حیات امکان پذیر است ، بنابراین هرگاه انسان بخواهد وصیت خود را تغییر دهد و به شکل دیگری وصیت کند ممکن است .

13- برای جلوگیری از مشکلات احتمالی بهتر است وصیت نامه خود را در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسانیم .

14- در مورد مهر همسر، به فتوای بعضی از مراجع تقلید باید پرداخت آن به نرخ روز و با محاسبه تورم صورت پذیرد، لذا در این مساله باید از مراجع تقلید خود سوال کنیم .

15- نایب گرفتن در حج واجب پس از مرگ ،در صورتی واجب است که حج بر انسان مستقر شده باشد اما در مورد کسانی که درهمان سال استطاعت ، ثبت نام کرده و قبل از آن که نوبت آنان فرا رسد از دنیا می روند با توجه به فتاوای مختلف مراجع تقلید  ،باید هر کسی حکم مساله را از مرجع تقلید خود سوال کند .

16-برای گرفتن نایب در حج و یا قضای نماز و روزه حتما با دفتر مراجع تقلید ارتباط برقرار کنید ، زیرا نایب شرایط خاصی دارد و هر کسی نمی تواند در این امور نیابت کند به ویژه در نیابت حج

17-کسانی که فرزند صغیر دارند اگر برای مراسم پس از مرگ خود مانند مراسم شب اول ، هفتم ، چهلم و ...  وصیت به برداشتن از ثلث نکنند ،بازماندگان نمی توانند از سهم صغیر برای انجام  این مراسم هزینه کنند . در این صورت تنها میتوان از اموال متوفی برای انجام غسل ، کفن و تهیه قبری مطابق شان میت هزینه کرد.

18- مردی که از دنیا می رود به طور طبیعی و به حکم اسلام پدر او یعنی پدربزرگ پدری فرزندان صغیرش ، قیم و سرپرست آنان خواهد بود ، و همینطور پدر پدربزرگ اما اگر آنها در قید حیات نباشند ، در صورتی که سرپرستی ، برای فرزندان صغیر خود تعیین نکنیم تعیین سرپرست باید توسط حاکم شرع صورت پذیرد .

19- فرزندانی نیاز به قیم و سرپرست دارند که بالغ و رشید نباشند .

20- قبل از هرگونه تصرف در اموال میت باید بدهیهای او مانند حج واجب ، خمس ، زکات ، مظالم و یا بدهکاری به افراد مانند مهریه همسر و ... را از اصل مال میت پرداخت نمود ، اگرچه میت به آنها وصیت نکرده باشد . در ضمن تمام بدهیهای مدت دار انسان پس از مرگ به روز شده و باید فورا پس از مرگ توسط وارثان از اموال او پرداخت شود . پس از پرداخت این حقوق و بدهیها اگر از مال میت چیزی اضافه آمد چنانچه در مورد ثلث اموالش وصیت کرده باشد باید به آن وصیت او عمل کرد و پس از آن بقیه اموال به وارثان میت تعلق دارد .

21- بهتر است در وصیت ها از وصیت به اموری که موجب زحمت بازماندگان می شود مانند انتقال جنازه به جای دیگر و یا چگونگی برگزاری مراسم و امثال آن اجتناب کنیم .

22-انسان می تواند برای آن که همسرش پس از مرگ او گرفتار مشکلاتی در مسکن نشود در زمان حیات خود ،حق استفاده از خانه مسکونی خود را به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار کند و در نتیجه با مرگ شوهر استفاده از خانه مسکونی در اختیار همسر خواهد بود و پس از فوت او خانه میان وارثان تقسیم می شود. به این کار در اصطلاح فقه اسلامی ( حبس ) و یا ( عمری ) می گویند. انجام این کار نیازمند شرایط خاصی مانند ایجاب و قبول است که حتما برای آگاهی از این شرایط باید به یک عالم دینی مراجعه نمود .لازم به یادآوری است ، در این صورت خانه از ملک شوهر و پس از مرگ او از ارثیه وارثان بیرون نمی رود .  هم چنین انسان می تواند استفاده از تمامی اثاث خانه  را به همین شکل به همسرش تا زمان حیات همسرش واگذار نماید. بسیار مناسب است که این امور در وصیت نامه آورده شود .

23- سعی کنید وصیت نامه خود را در چند نسخه بنویسید تا درصورت مفقود شدن برخی از نسخه ها ، وارثان دچار مشکل نشوند .

24-حتما نام مرجع تقلید خود را در وصیت نامه بنویسید ، زیرا  فتوای مراجع تقلید در برخی از احکام متفاوت است و اطلاع از مرجع تقلید در کیفیت عمل به وصیت لازم است .

25-بعد از مرگ باید فورا به وصیت نامه عمل شود و تاخیر آن بدون عذر شرعی جایز نیست .

 

بسم الله الرحمن الرحیم

وصیت نامه شرعی و قانونی

پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند : سزاوار نیست که مسلمان شبی را به صبح آورد مگر اینکه وصیت او آماده باشد .

 الحمدلله رب العالمین و الصلاه علی سیدنا محمد و آله الطاهرین

این جانب .........................  فرزند ...............................  متولد : ................................ به شماره شناسنامه : ...................... در تاریخ ......................................... با اعتراف به یگانگی پروردگار و رسالت خاتم پیامبران و امامت دوازده معصوم ،

در کمال صحت ، سلامت و اختیار به موارد ذیل و صیت می کنم ، وصیت نامه های دیگر، قبل از این تاریخ از درجه اعتبار ساقط می باشد .

این وصیت نامه در شش بخش تنظیم شده است :

 بخش اول : تعیین وصی ، ناظر و قیم برای اطفال صغیر

1 – وصی خود قرار دادم جناب ................................ساکن ..................................... به شماره تلفن : .................................

2 – ناظر بر انجام وصیت جناب ....................................... ساکن ................................. به شماره تلفن : ............................

3 – سرپرست و قیم فرزندان صغیرم جناب ............................. ساکن : .................... به شماره تلفن : ............................

 

بخش دوم : بدهکاری ها

بدهی های اینجانب به شرح زیر می باشد :

1 – تمام مهریه همسرم خانم ................................. که مبلغ .......................... می باشد

2 – خمس در آمد های اینجانب از سال خمسی گذشته تا تاریخ فوت

( سال خمسی اینجانب در تاریخ  ......................  می باشد )

3 – مبلغ  ..............................  خمس از سال های گذشته  .

4 – مبلغ .............................. زکات از سال های گذشته  .

5 – حج واجب یعنی  حج تمتع به عهده من می باشد ( نمی باشد )

6 – رد مظالم به مبلغ ..........................

7 – به افراد ذیل این مبالغ را بدهکارم

الف : آقای/ خانم ..............................  مبلغ ..............................

ب :  آقای/ خانم ..............................  مبلغ ..............................

ج :   آقای/ خانم ..............................  مبلغ ..............................

8 – اماناتی که دیگران نزد من دارند و باید به صاحبان آن تحویل گردد :

الف : ................................................

ب : ...........................................................

ج : .........................................................

 

 بخش سوم : وصیت به ثلث ( یک سوم اموال )

یک سوم از اموالم در این امور هزینه شود .

1 - .............................. سال نماز و .............................. سال روزه .

2 – مبلغ .............................. بابت رد مظالم احتیاطی من پرداخت گردد .

3 – این کفارات به عهده اینجانب میباشد که هزینه آن از محل ثلث اموالم پرداخت گردد :

الف : ..................................

ب : ............................................

ج : ...................................................

4 – هزینه غسل ، کفن ، دفن و مراسم اول ، سوم ، هفتم و چهلم و سایر مراسم و هزینه های مورد نیاز مجالس

5 – وصیت برای خویشاوندان نیازمندی که ارث نمی برند ( مثل خواهر زاده ، برادر زاده ، خاله ، عمو، دایی ، عمه و...... )

مثلا مبلغ ........... برای ............... و مبلغ .............. برای ....................و .........

6 – باقیمانده از ثلث اموالم برای .............................. هزینه شود .

(مثلا مدرسه ، مسجد ، بیمارستان و ..... )

 

بخش چهارم : مطالبات

1 – از افراد زیر این مبالغ را طلب دارم .

الف : آقای/ خانم  ..............................  مبلغ ..............................

ب :  آقای/ خانم ..............................  مبلغ ..............................

ج :   آقای/ خانم  ..............................  مبلغ ..............................

2 – فهرست امانتهایی که نزد دیگران دارم و چگونگی دریافت آن به شرح زیر است :

الف : ......................................

ب : ..........................................

ج : ..........................................

بخش پنجم : وصایای اخلاقی

بسیار مناسب است در این قسمت سفارش های اخلاقی ، مانند سفارش به نماز ، حجاب ، احترام به پدر و مادر، مهربانی فرزندان با یکدیگر و امثال آن آورده شود و یا اینکه به صورت برگه ای جداگانه ضمیمه وصیت نامه شود

بخش ششم : فهرست اموال

فهرست اموال منقول و غیر منقول اینجانب ( شامل مواردی مثل منزل مسکونی ، وسیله نقلیه ، موجودی حسابهای بانکی ، زمینهای زراعتی و باغات ، مغازه و دفتر کار و ........ ) به شرح پیوست می باشد .

 

این وصیت نامه در شش  بخش به گواهی این آقایان رسید .

1 - ....................................................

2 - ....................................................

3 - ....................................................

و در دفتر خانه اسناد رسمی به شماره .................................................... ثبت گردید .

در پایان یادآور می شوم اینجانب مقلد حضرت آیت الله ..................................... می باشم  و تمایل دارم که درصورتی که مقدور بوده و موجب زحمت وارثان نگردد در ...................... مدفون شوم .

 نام و امضاء وصیت کننده :

نام و امضاء وصی :

نام و امضاء ناظر :

نام و امضاء شهود :

دانلود صفحات برگ برگ تصویری دفترچه وصیت نامه





دسته بندي :


» صفحه آغازین ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» خبرها و رویدادهای اخی جهان ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» خبرهای فوری و آنلاین ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» یوزر نیم و پسورد های روزانه نود 32 ( شنبه ۳٠ بهمن ۱۳٩٥ )
» خطاطی فرازهای دعای توسل بصورت کتیبه / ۱۴ تصویر ( چهارشنبه ۱٧ آذر ۱۳٩٥ )
» تلاوت کل قرآن استاد محمد صدیق منشاوی ( یکشنبه ۱٤ آذر ۱۳٩٥ )
» قرآن درسی هفتم هشتم و نهم ـ 95 ( سه‌شنبه ٩ آذر ۱۳٩٥ )
» ترتیل سه بار تکرار جزء 30 ( جمعه ٥ آذر ۱۳٩٥ )
» سورة یوسف : مشاری بن راشد العفاسی ( جمعه ٥ آذر ۱۳٩٥ )
» آهنگ زیارت سامی یوسف برای امام رضا (ع) ( جمعه ٥ آذر ۱۳٩٥ )
موضوعات متفرقه

لينک هاي مفيد

» 1000 سایت در یک سایت
» آپلود سنتر رایگان (1)
» آپلود سنتر رایگان (2)
» آپلود سنتر رایگان (3)
» آپلود سنتر رایگان (4)
» آپلود سنتر رایگان (5)
» ارسال و دریافت فاکس اینترنتی
» آرشیو موسقی
» آرشیو موسیقی سایت خبري ویستا
» آسان دانلود
» افکت گذاری آنلاین برروی تصاویر
» اوقات شرعی شهرهای ایران
» اوقات شرعی آذرشهر
» باشگاه خبر نگاران جوان
» پارس قرآن
» پایگاه خبری 598
» پایگاه خبری افق
» پرشین پرشیا ( موسیقی سنتی )
» پرشین گرافیک
» پرنیان ـ قرآن آنلاین
» پست بانک اخی جهان
» تبدیل آنلاین عکس به آیکون
» تبدیل آنلاین فایلهای صوتی
» تبدیل آنلاین ویدئو، صوت، عکس، متون و کتاب های الکترونیک
» ترجمه آنلاین متون انگلیسی
» تن سنجی آنلاین
» ثامن گرافیگ
» جدیدترین اخبار ایران و جهان
» جهت یاب قبله
» خبر گزاری فارس
» خوشنویسی آنلاین
» دانلود کتب فارسی
» دفتر یادداشت پارسی و تقویم آنلاین
» دهياري اخي جهان
» رادیو آنلاین اینترنتی
» رادیو دیروز
» رادیو معارف
» ساعت رسمی کشور
» سامانه تعویض دفترچه خدمات درمانی
» سامانه فيش حقوق فرهنگيان
» سايت تفريحي و يگ
» سايت توفارقان
» سایت خبری بولتن نیوز
» سایت خبری بی باک
» سایت خبری تعامل
» سایت خبری رصد خانه
» سایت خبری شفاف
» سایت خبری عصر ایران
» سایت خبری موسیقی ایرانی
» سایت خبری موسیقی روز
» سایت شهید آوینی
» سایت طرح های اسلیمی
» سایت غدیر
» سایت فارسی کودکان
» سایت قرآنی تنزیل
» سایت کودک و نوجوان
» سرویس ایمیل فارسی
» سلامت نیوز
» سمت خدا . شبکه سه
» سیستم پرداخت قبوض از طریق اینترنت
» شبکه خبری زمان
» شهدای اخی جهان
» شهر خبر ( موتور جستجوی خبر فارسی )
» شیعه والپیپر
» فرمول نویس آنلاین ریاضی
» قبله یاب آنلاین
» قرآن آنلاین : حوض کوثر
» كتابخانه عترت اخي جهان
» گالری صوتی صلوات
» گالری عکس های جذاب
» متن و ترجمه صوتی قرآن
» محاسبه آنلاین وزن ایده آل بدن
» محاسبه وزن ایده آل
» مدرسه راهنمایی غیر دولتی آزادگان
» مرجع موبایل ایران (تصاویر پس زمینه)
» موسیقی آنلاین
» موسیقی آنلاین
» نقاشی و ویرایش تصویر آنلاین با Picozu
» همشهری آنلاین
» وب سایت ختم قرآن
» وبگردي 20:30
» وبلاگ حاج آقا صالحی
» وبلاگ رضا پور زین العابدین ( اخی جهان )
» وبلاگ ناصر محمد حسيني
» ورزش ایرانی
» ورود به جهان خبر
» آشنائی با سوره های قرآن کریم .1
» آشنائی با سوره های قرآن کریم .2
» بزرگترين مرجع قرآني جهان اسلام
» گالری بسم الله الرحمن الرحیم .1
» مجموعه تصاویر بسم الله الرحمن الرحیم
» گالری بسم الله الرحمن الرحیم .2
» گالری تصاوير جالب
» 287 نوع بسم الله ...
» سامانه مدیریت اشیاء گمشده
» ورود به شات نت
» ورود به گالری عکس فارض نت
» فهرست کشورها بر پایه تاریخ ایجاد
» وبلاگ گروهی رضا پیری
» صنایع الماس چوب عابدی ( اخی جهان )
» جدول لیگ های فوتبال
» پیانو آنلاین
» ساخت کد موزیک
» انتخاب کد رنگ آنلاین
» نقاشی آنلاین
» با قطره ها ( میرزا علی اصغر رسولزاده)
» گنجینه عربی ( خانم علیزاده)
» پایگاه کشوری سیم کارت
» مرجع تخصصی موبایل
» نی نی نام
» دهکده موزیک
» فروشگاه شارژ تلفن همراه
» بازی ، مربیگری وباشگاه داری فوتبال در مستر کاپ
» فوتبال فانتزی . لیگ فانتزی
» ورزش سه (3)
» دریافت کد نتایج زنده و جداول لیگ
» جستجوگر هوشمند خبری تحلیل گری
» پایگاه اطلاع رسانی باشگاه تراکتور سازی تبریز
» تراکتور لینک
» آهنگ های تراختور
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 1
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 2
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 3
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 4
» معرفی وبلاگ به موتورهای جستجوگر 5

نويسنده

قدیر پیری

آمار روزانه بازديد


درباره ما


مرجع نرم افزار های کاربردی و آموزشی فرهنگی
ايجاد کننده وبلاگ :
لوگوی دوستان http://up.behtarin.com/ وبسایت گالری عکس با گوگل کروم قابل مشاهده نیست http://up.behtarin.com/ http://up.behtarin.com/ http://up.behtarin.com/ http://up.behtarin.com/