مغز شما چند ساله است؟ (تست جالب)

 شخصیت شناسی با پرندگان

شخصیت شناسی از روی تاریخ تولد

چه رنگی هستید؟

شخصیت شناسی با درختان

یک تست هوش جالب

هوش خود را بسنجید (تست هوش)

جزیره سرگرمی

اولین ویژه نامه طنز و سرگمی 

دهکده شادی و سرگرمی

ایستگاه شادی و خنده

 

 مغز شما چند ساله است؟
نکته‌های نغز درباره مغز

مغز ما در طول عمرمان مدام پیشرفته‌تر می‌شود و رشد می‌کند و جز در برخی بیماری‌های مغز و اعصاب، تحت تاثیر سن قرار نمی‌گیرد. مغز ما در مراحل مختلف یادگیری، خود را با مسایل پیچیده و جدید وفق می‌دهد. تحقیقات پژوهشگران نیز نشان داده که هر چه سلول‌های مغز (نورون‌ها) بیشتر تحریک شوند، جوان‌تر و فعال‌تر می‌شوند! 

بیشتر ما تصور می‌کنیم که هر چه سن‌مان بیشتر ‌شود، توانایی‌هایمان کمتر و حافظه‌مان ضعیف‌تر می‌شود و به آلزایمر نزدیک‌تر می‌شویم؛ اما به نظر می‌رسد این موضوع در رابطه با کسانی که اهل بازی‌های هوش‌اند و از مغزشان زیاد کار می‌کشند، صدق نمی‌کند. در حقیقت، انجام این قبیل بازی‌ها و فعالیت‌ها، روند پیر شدن نورون‌ها را کند می‌کند و اگرچه جلوی ابتلا به آلزایمر و زوال عقل را نمی‌گیرد، اما با تحریک نورون‌ها باعث ساخته شدن نورون‌های تازه و به تعویق افتادن ابتلا به چنین ناراحتی‌هایی می‌شود. جالب اینجاست که این موضوع در هر سنی صادق است!

چگونه از مغزمان مراقبت کنیم

برای آنکه مغزتان همیشه روی فرم باشد باید از شیوه زندگی سالمی پیروی کنید. اگر می‌خواهید از مغزتان به خوبی مراقبت کنید، توصیه‌های زیر را جدی بگیرید:

ماهی، میوه و سبزی بخورید

مصرف ماهی، لااقل دوبار در هفته، ضروری است. ماهی غنی از امگا 3 زنجیره بلند به ویژه EPA و DHA است. وجود میزان بالای EPA در پلاسمای خونی سبب کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر و افسردگی می‌شود. همچنین ضدالتهاب است. DHA هم اصلی‌ترین ترکیب مایع نورون‌ها است. ماهی همچنین حاوی سلنیوم، آنتی‌اکسیدان و ویتامین D است که می‌تواند از سلول‌های خاکستری مغز ما مراقبت کند. اگر ماهی به همراه میوه و سبزی مصرف شود تمامی این خواص افزایش خواهد یافت. میوه‌ها و سبزیجات حاوی آنتی‌اکسیدان و انواع ویتامین‌ها به ویژه C، کاروتنوییدها و پلی‌فنول‌ها هستند.


مغزتان را فعال نگه دارید

متخصصان می‌گویند همواره مغز خود را با آموختن مسایل جدید فعال نگاه دارید. حفظ کردن شعر، بالا بردن دامنه لغات، آموختن یک زبان جدید و... می‌تواند سلامت مغز و موفقیت شما را در زندگی تضمین کند.


قندهای دیرهضم بخورید

گلوکز، اصلی‌ترین سوخت مورد نیاز مغز است. مصرف قندهای دیر هضم که در غلات و نان سبوس‌دار موجود است، می‌تواند سبب شود گلوکز به طور تدریجی وارد خون شده و به مغز برسد.


مواظب آسیب‌رسان‌ها باشید

دیابت، کلسترول بالا و پرفشاری خون از جمله مهم‌ترین دشمنان مغز محسوب می‌شوند و می‌توانند به عروق مغزی آسیب برسانند. در یک مغز که در آن خون به خوبی جریان پیدا نمی‌کند، رشد کامل صورت نمی‌گیرد. هر چه سبزیجات و مواد غذای غنی از ویتامین‌های گروه B را بیشتر مصرف کنیم میزان هوموسیستین در خون کاهش بیشتری پیدا می‌کند. هوموسیستین نوعی اسید آمینه است که افزایش آن در خون برای نورون‌ها و سیستم قلبی عروق سمی و خطرناک است.


به احساسا‌ت‌تان توجه کنید

می‌دانستید احساسات، حافظه را تقویت می‌کنند. احساسات در یادآوری خاطرات تاثیر می‌گذارند و فرقی هم نمی‌کند که احساسات مثبت و منفی یا خاطرات شیرین و تلخ باشند. البته نباید فراموش کرد که گاهی مکانیسم تاثیر احساسات بر مغز همیشه جنبه مثبت ندارد و گاهی استرس و یادآوری تصاویر منفی می‌تواند تاثیر منفی بر سلامت عمومی بدن بگذارد. به یاد هم داشته باشید که احساسات خیلی شدید مثل عشق یا نفرت فوق‌العاده زیاد جلوی یادآوری خاطرات را می‌گیرد.


خوب بخوابید 

در طول خواب، مغز اطلاعاتی را که در طول روز به دست آورده، مرتب می‌کند. کمبود خواب می‌تواند بر این مکانیسم‌ هم تاثیر بگذارد. 


زیاد ورزش کنید 

فعالیت بدنی سبب افزایش تولید فاکتورهای رشد دهنده و تغذیه‌کننده نورون‌ها می‌شود. در ضمن ورزش بر انعطاف‌پذیری عروق و اکسیژن‌رسانی هم نقش دارد و تحقیقات نشان داده افرادی که در طول زندگی خود به طور مرتب ورزش می‌کنند در سالمندی بافت مغزی کمتری را از دست می‌دهند و توانایی ذهنی آنها بالاتر است. در ضمن ورزش از ابتلا به بیماری‌هایی نظیر آلزایمر نیز جلوگیری می‌کند. 


با استرس بجنگید 

استرس زیاد می‌تواند فعالیت مغز را مختل کند. تصاویر مغزی افراد افسرده یا مضطرب نشان داده است فعالیت مغز و میزان کارایی آن در حین افسردگی و استرس کاهش می‌یابد و استفاده از داروهای ضد افسردگی با افزایش میزان مولکول‌های شیمیایی سبب ارتباط بیشتر بین نورونی می‌شود.

مغز خیلی پیر نمی شود

توانایی‌های ذهنی ما (مانند حافظه، توجه، زبان، تفکر و منطق) چندان تحت تاثیر سن و سال قرار نمی‌گیرد. طی سال‌ها، تولید نورون‌های جدید کند شده و سرعت انتقال پیام‌های عصبی در سیناپس‌ها کاهش می‌یابد. یک فرد سالمند قدرت تمرکز بالا و سریعی ندارد اما اگر در محیطی آرام قرار بگیرد می‌تواند همانند یک جوان به خوبی از عهده تمرکز برآید. فراموش نکنید که یک مغز 80 ساله که مدام در حال حساب بوده بهتر از یک مغز 20 ساله می‌تواند تحلیل کند!

مغزها به یک شکل و به یک میزان پیر نمی‌شوند. مغزهایی که مدام تحریک می‌شوند یا پیر نمی‌شوند یا به مقدار فوق‌العاده کمی پیر می‌شوند.

مغز درد دیگران را حس می کند

اگر زمانی فکر کردید که به معنی واقعی کلمه درد دیگر انسان‌ها را حس می‌کنید، ممکن است حق با شما باشد. یک مطالعه تصویربرداری از مغز نشان می‌دهد که بعضی افراد، واکنش‌های جسمی واقعی نسبت به جراحت‌های دیگران نشان می‌دهند.

پژوهشگران انگلیسی با استفاده از نوعی روش عکس‌برداری که تصویربرداری عملکردی نامیده می‌شود، شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد آنهایی که می‌گویند درد دیگران را احساس می‌کنند، در واقع در ناحیه‌های حس‌کننده درد مغز فعالیت‌های بیشتری دارند.

به گفته محققان دانشگاه، بررسی‌ها نشان داده است یک‌سوم انسان‌ها به هنگام مشاهده درد و رنج فیزیکی دیگران، خودشان دچار ناراحتی فیزیکی می‌شوند. محققان، بررسی‌هایی را روی دانشجویان 123 دانشگاه انجام دادند و به هر کدام از آنها ویدیوکلیپ، عکس بیماران و لحظه آسیب دیدن ورزشکاران در ورزش (شکستگی پا در فوتبال و مانند اینها) را نشان دادند. در انتها، تمام دانشجویان گفتند که دست‌کم یکی از عکس‌ها یا ویدیوها آنها را دچار واکنش روحی‌روانی خاصی مانند احساس ناراحتی، انزجار یا ترس کرده است اما فقط یک‌سوم آنها ادعا داشته‌اند که درد واقعی را در قسمت مشابه بدن‌شان به هنگام مشاهده تصاویر حس کرده‌اند که برای برخی از آنها تا ثانیه‌ها طول کشیده است. در این تحقیق از FMRI نیز برای اسکن هم‌زمان قسمت‌هایی از مغز به هنگام دیدن تصاویر استفاده می‌شد که نهایتا نشان داد برای آن دسته از افراد که درد را حس کرده‌اند، آن قسمت‌هایی از مغز که به هنگام حس درد فعال می‌شوند، به هنگام دیدن تصاویر فعال شده بود. 

این یافته‌ها که در مجله علمی «پین» منتشر شده است، می‌تواند پیامدهای ضمنی برای درک و احتمالا درمان موردهای غیر قابل توضیحی از درد «عملکردی» داشته باشد.

بدترین دشمان مغز

بیش از افزایش سن، آنچه سبب پیری مغز می‌شود، کم‌تحرکی و کاهش فعالیت‌های ‌ذهنی است. طبق تحقیقاتی که اخیرا از سوی پژوهشگران دانشگاه لییژ در بلژیک روی 37 هزار نفر در 13 کشور دنیا انجام شده و از سوی جوامع اروپایی مورد تایید قرار گرفته، مغز سالمندان بازنشسته سریع‌تر پیر می‌شود و در میان بازنشستگان این 13 کشور، مغز سالمندان سوئد و سوئیس جوان‌تر است؛ چون دیرتر بازنشسته می‌شوند.

آزمون 

احساس می‌کنید حافظه ضعیفی دارید؟

در جدول زیر، فهرستی از اعداد را می‌بینید. آن را بلند و باحوصله بخوانید و بعد از هر بار خواندن یک بخش، چشمان‌تان را ببندید و سعی کنید آنها را همان‌گونه که بود، به خاطر بیاورید.

       

/ 0 نظر / 85 بازدید